Lázár János: a gyermek az első

Lázár János, a 4-es számú választókerület országgyűlési képviselője, Miniszterelnökséget vezető miniszter kérdéssel kezdte a hétfő esti lakossági fórumát a makói József Attila Gimnáziumban. – A minket vendégül látó oktatási intézményből van-e itt valaki, esetleg az iskola vezetéséből, mivel úgy értesültem, hogy a teljes pedagógusi kar és az igazgató is tiltakozik az oktatásban dúló állapotok miatt – tette fel a kérdését Lázár János. A politikus kifejtette: ha már eljön a JAG-ba a magyar kormány kancellária minisztere, akkor a tanárok megtisztelik azzal, hogy személyesen is elmondják, mi a problémájuk. Az igazgató, Rója István vállalta a nyilvános beszélgetést a miniszterrel.
– A miskolci kollégák tiltakozó levelét ismerjük, minden szavával egyet is értünk, irdatlan teher nehezedik a tanárok vállára, vegyük elsőként a 24-26 órát hetente, ami már maga embertelen, s ehhez még jön a felkészülés, a szakkör és az egyebek – fejtette ki Rója István, a JAG igazgatója. – A pedagógusok minősítési rendszere és a tanfelügyelet pedig hatalmas adminisztrációt igényelt – folytatta az intézményvezető, aki kitért arra, hogy ebben már lát előrelépést, mivel épp most csökkentették ezt a papírmunkát. Rója István hozzátette: ez a minősítés egy közel száz oldalas dokumentum, melyet most mint igazgató nyolc makói kollégájával kell végigcsinálnia, tanfelügyelőként pedig tizenegy Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok megyei pedagógussal.
Lázár János elmondta: mivel a felesége iskolában tanít, így minden este részesül abból a jóból, amit a pedagógusok adminisztrációja, illetve a másnapi órákra való felkészülés jelent. – Nagyon fontosnak tartom azt a konzultációt, melyet Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere kezdeményezett ebben a kérdésben, s ami a szakmával kapcsolatos, annak ebben meg kell jelennie – folytatta a politikus. A kormány készen áll arra, hogy a pedagógusok bürokratikus terheit jelentősen csökkentse.
A miniszter kifejtette: az elmúlt esztendőkben radikálisan romlott a diákok teljesítménye, 2006-ban a gyermekek jobbak voltak, mint 2012-ben, ezért az motiválta a kormány intézkedéseit, hogy az iskolákban végző diákoknak újból versenyképes tudása legyen. – Elolvastam a miskolciak levelét, a hozzáírt kommenteket, beszélgettem pedagógusokkal, hogy jobban megértsem a problémát, közösen kell megoldást találni – tette hozzá Lázár János. A politikus véleménye: mind a kormánynak, mind a tanároknak a gyermek a legfontosabb.
– Az a gyermek, aki heti 35-ször ül tanórán, emellett otthon készül, különórákra és edzésekre jár, többet dolgozik, mint egy felnőtt – vette át a szót Rója István. Emiatt a diákoknak is aránytalanul nagy a terhelése. A miniszter arra kérte a makói gimnázium tanárait, hogy a tiltakozó levél aláírása mellett abban segítsenek, hogyan lehetne a helyzeten javítani. Ennek érdekében Lázár János nagyon szívesen leül tárgyalni a gimnáziumi tantestülettel. – Nem politikai háborút kell folytatni, a hanem a gyermekek sorsát kell a lehető legjobban rendbe tenni, az iskolák falai közé nem való a politika – hangsúlyozta Lázár János. Ebben Rója István is egyet értett, mivel elmondása szerint ők nem politikusok, hanem szakemberek. Az igazgató az elképzeléseit, gondolatait a témában papírra is vette, s a levelet elküldi majd a miniszternek és a makói polgármesternek is.
Munkatársunktól. K.