Illetékfizetési és okmányirodai változások

Csongrád megyében 44 ügyfélszolgálati ponton gyűjtötte a kormányhivatal azokat a kérdőíveket, amelyeken keresztül az állampolgárok és a vállalkozások javaslatot tehettek egyes eljárási díjak, illetékek csökkentésére vagy megszüntetésére.
A kérdőívet kitöltő magánszemélyek legtöbbje az ellopott igazolványok pótlásával kapcsolatos, illetve a családi állapot változással összefüggő okmánycsere-díjtételek eltörlését támogatta, de sokan egyetértettek az erkölcsi bizonyítvány illetékének valamint a felsőoktatási felvételi eljárás alapdíjának eltörlésével is. Az állampolgárok által megszüntetésre, vagy mérséklésre javasolt díjak között többen említik a tulajdoni lap kiállításával együtt járó illetéket.
A vállalkozók többsége az adóhatósági igazolás kiállítását, illetve a vállalkozói igazolványok kiadásával összefüggő illetékek eltörlését üdvözölné, de érkezett például javaslat arra vonatkozóan is, hogy az Államkincstár felé az utalások legyenek ingyenesek.
Rezsicsökkentéssel érintett, ma már Illetékmentes eljárások:
1. Hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállítása iránti eljárás évente négy alkalommal
2. A vállalkozói igazolvánnyal, az üzlet működési engedélyével kapcsolatos eljárás
3. Az állandó személyazonosító igazolvány és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiadására irányuló eljárás
4. A családi állapot változásából eredő névváltozás miatt indult eljárás, valamint a névváltozási okiratmásolat kiállítására irányuló kérelem
5. Az eltulajdonított okmányok pótlására irányuló eljárás
6. A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványával kapcsolatos eljárás
7. Az oktatási igazolvány kiállítása (diákigazolvány, pedagógus igazolvány, oktatói igazolvány)
8. A mezőgazdasági és erdészeti gépkezelői jogosítvány kiállítása
9. A népi iparművészeti igazolvánnyal kapcsolatos igazolvány
10. Jelnyelvi tolmács névjegyzékbe vételével kapcsolatos eljárás
11. A gépjárművezetői engedély kiadása első alkalommal
12. A cég cégkivonatának, cégbizonyítványának és cégmásolatának kiállítása, ha azt a cég tagja, vagy képviselője kéri
13. A cég cégnyilvántartásban szereplő elektronikus okiratainak elektronikus úton történő megküldése, ha azt a cég tagja vagy képviselője kéri
14. Cégek éves számviteli beszámolójának közzététele
15. Adóhatósági igazolás kiadására irányuló eljárás
16. A Kormány által rendeletben kihirdetett veszélyhelyzet folytán bekövetkezett építménykárok helyreállításával összefüggő bontási, építési, módosított építési és használatbavételi engedélyezési eljárás, valamint az eljárásban közreműködő szakhatóságok eljárása
17. A 300 m2-nél kisebb hasznos alapterületű, más önálló rendeltetési egységet nem tartalmazó, egylakásos lakóépület bontási, építési (továbbépítési), módosított építési és használatbavételi engedélyezési, a használatbavétel tudomásulvételi és a bontási tevékenység megkezdésének tudomásulvételi eljárása, valamint az engedélyezési eljárásban közreműködő szakhatóság eljárása
18. Adóazonosító jel, társadalombiztosítási azonosító jel kiadása, ha a kiadás eltulajdonítás miatt válik szükségessé
19. Tulajdonosváltozás ingatlan-nyilvántartási bejegyzése öröklés jogcímén
20. Haszonélvezeti jog ingatlan-nyilvántartási bejegyzése hagyatékátadó végzés alapján
21. Felsőoktatási szakképzésre, alapképzésre, osztatlan képzésre vagy mesterképzésre történő jelentkezés esetén a jelentkező díjmentesen egyidejűleg három képzésre irányuló jelentkezési kérelmet nyújthat be
22. A pótfelvételi eljárás díjmentes
A 2016. január 1-jétől kibocsátásra kerülő korszerű elektronikus személyazonosító igazolvány számos olyan funkcióval rendelkezik majd, amelyeknek köszönhetően az állampolgárok kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban intézhetik közigazgatási ügyeiket is. Az új igazolvány amellett, hogy vizuálisan tartalmazza a jelenlegi személyazonosító igazolvány adattartalmát, olyan beépített, magas biztonságú chippel is rendelkezik, amely tárolja a személyazonosító adatokat, az állampolgárok döntésétől függően az ujjnyomatukat, az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adataikat, illetve a társadalombiztosítási- és adóazonosító jelüket is.
Az új típusú okmány magas biztonsági fokát az egyes funkciókat megtestesítő adatcsoportok egymástól elkülönült tárolása garantálja. Egyszerre csak egy funkciót lehet majd használni, megakadályozva ezzel, hogy több adatunk is hozzáférhető legyen az arra nem jogosultak számára. A kártyán elektronikusan tárolt adatokhoz való teljes hozzáférésre nincs lehetőség. Az ujjnyomat tárolással az új okmány magas biztonságú, hiteles személyazonosításra is alkalmas lesz – az okmány és a személy egyértelmű egymáshoz rendelésével.
Az új személyazonosító igazolvány használatára történő átállás fokozatosan történik majd. 2016. január 1-jét követően, ha az állampolgár személyazonosító igazolványt igényel, számára már az új okmányt állítja ki a Hivatal.
Címkék:
Napraforgó