quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 24. hétfő
  -  Mátyás
Promenad.hu archívum

(Nem is olyan kis) alföldi bűntörténelem

2015. december 15.


Hogy mi adja az ihletet egy ilyen, borzalmakkal teli könyv megírásához? Talán leginkább a kíváncsiság.  A tudásvágy aziránt, hogy megismerje, mi viszi rá a másikat az emberi élet kioltására. Vagy éppen, hogy feltérképezze a zárkák sötét világát, végigjárja (ha csak képzeletben is) az utat a tárgyalóteremtől a bitóig.

Bátyi Zoltán pedig a jelek szerint rendkívül kíváncsi ember. A Csillagbörtön komor-titokzatos falainak gyerekkori szomszédsága alapozta ezt meg, majd a jogi végzettség vitte közelebb ehhez a világhoz. A témák, történetek pedig csak úgy áramlottak felé, a papírra vetésük szinte természetszerű volt.

Elsőként egy riportsorozatot jelentetett meg a Csillagról, amit 2000-ben a szegedi börtönről írt önálló kötet követett. A hatalmas siker után egy szűkebb réteggel, az életfogytiglanosokkal foglalkozott, és ekkor már megfogalmazódott a halálbüntetésekről szóló könyv ötlete is. Előtte azonban még feldolgozta Magda Marinkó esetét, nagyon sajátságosan: úgy járja körbe a szerb származású sorozatgyilkos ámokfutását, hogy maga Marinkó nem szólal meg benne. A fő irányt tulajdonképpen a nyomozási folyamat képezi ebben a könyvben.

A beszélgetés törzsét azonban az új kötet képezte. A Hóhércsárdás két évig készült, és egyfajta kivégzéstörténetként is felfogható, de sokkal inkább szól arról – ahogy Bátyi fogalmazott az esten –, hogy hogyan jut el odáig az ember, hogy ne akarja megkínozni a másikat büntetésképpen, hanem pusztán csak végezze ki, hogy gúny és megalázás nélkül hajtsák végre rajta az ítéleteket.

Ezt a jelentést előlegzi meg nekünk a könyv elején Villon verse, amelyet Égető Gyula idézett a beszélgetés kezdetén:

„Ne röhögd ki gyalázatunkat, vándor,

s ne csak mibennünk lelj bűnt és hibát,

s ha majd a meggymagot kiköpted szádból,

rebegj értünk egy Áve Máriát”

A halálbüntetések időszakának legtipikusabb, legismertebb esetei vonulnak fel. Együtt járja szörnyű haláltáncát Richter Richárd, Pipás Pista, a tiszazugi asszonyok, a balástyai rém és még sokan mások. Túl sokan.

A valamivel több, mint egyórás beszélgetés során minden bűnesetről, minden gyilkos elméről nem ejthettek szót az idő rövidsége miatt. Inkább csak egy ízelítőt kaphatott a közönség. Sok kérdést szándékosan hagytak nyitva a potenciális olvasóközönség előtt: Mi a különbség az akasztófa és a bitó között? Mi volt a szerepe a Richter-ügyben a tűnek? Miért döntöttek az újkori Magyarországon a guillotine ellenében az akasztás mellett (mint bevett kivégzési forma mellett)?

A kicsit sem könnyed témába azért helyenként vegyült feszültségoldó elem is. „Mindenkit óvnék az aktív gyilkosságok elkövetésétől” – hangzott el a beszélgetés egy pontján az író szájából. Higgyünk neki! Ő már csak tudja, hogy az ilyesmi sosem végződik jól.

ÉR.