Hogy tudatos karácsonyunk legyen!

Elindultak az ünnepek előtti kiemelt hatósági ellenőrzések, amelyek egyrészt a termékbiztonságra koncentrálnak, másrészt arra, hogy a vásárlókat megfelelő módon tájékoztassák, akár az árak, akár egyéb információk tekintetében. – Termék biztonság esetében azt vizsgáljuk, hogy a termék rendeltetésszerű használata során jelenthet-e veszélyt a fogyasztó egészségére vagy biztonságára. Ennek érdekében próbavásárlások során mintát veszünk, amit aztán laboratóriumi körülmények között vizsgálunk. Ezt követően pedig eldöntjük, hogy a termék milyen kockázatokat rejt magában, súlyos kockázat esetén a termékeket kivonjuk a forgalomból, további értékesítésüket megtiltjuk. Minden esetben a termékért ténylegesen fizetendő áráról kell tájékoztatni a vásárlót. Fontos megjegyezni, hogy akciós termékek esetében is a kedvezménnyel csökkentett, a fogyasztó által ténylegesen fizetendő árat kell feltüntetni – fogalmazott Petrik Sándor, aki a műsorban ezzel kapcsolatosan rengeteg olyan hasznos tanácsot említett, amelyek mind azt szolgálják, hogy a vásárlókat ne lehessen megkárosítani.
A fő üzenet, hogy tudatosabban, nagyon odafigyelve kell egy-egy üzletbe belépnünk, és ott vásárolnunk. Aranyszabályként említhető, hogy a különféle, nagyobb értékű műszaki cikkeket szaküzletben vásároljuk meg. Minden esetben őrizzük meg a vásárlásról kapott blokkot, nyugtát, számlát. Míg a kötelező jótállás alá eső termék esetében arra kell leginkább figyelnünk, hogy ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, akkor a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni azt, amennyiben a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Más jogi szabályozás alá esnek a nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató) termékek. Ha a vásárló esetlegesen meggondolja magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, még akkor is, ha semmi baja nincs a terméknek.
Telefonon keresztül ért el minket egy hallgatónk, Sándor, aki két tapasztalatát osztotta meg velünk: a nagy bevásárló láncok által behirdetett termékek sok esetben nem lelhetők fel az üzletetekben, illetve a piacon sokszor tapasztalja, hogy olyan termékre sem adnak blokkot, amely biztosan nem otthon termett (például kávé). Petrik Sándor az első esetében megjegyezte, hogy az ún. csalogató reklámokat külön ellenőrzi a fogyasztóvédelem. Amennyiben az akciós időszakon belül a vásárló tapasztalja az akciós termék hiányát, azt írásban jelezze a kereskedőnek – vásárlók könyve. Ha észrevételére elutasító választ kap, akkor a hatóság, illetve a békéltető testület segítségét kérheti panaszának rendezésében. A második jelenséget folyamatosan több hatóság is ellenőrzi, az ilyen jellegű tapasztalatokat az illetékes hatóságoknál lehet jelezni (NAV, fogyasztóvédelem).
ÉR.