21 éve történt a magyar vasút egyik legnagyobb szerencsétlensége

A szajoli vasúti baleset a magyar vasút történetének egyik legsúlyosabb balesete volt. 1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza-Budapest-Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik kb. 110 km/h-s sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak. 27-en a helyszínen vesztették életüket, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedtek.
A nyíregyházi gyors ugyanúgy zöld jelzést kapott aznap, mint máskor. Ennek megfelelően 110 kilométer/órás sebességgel vágtatott át a szajoli vasútállomáson. A vasutas már tisztelgésre emelte a kezét, amikor elfehéredve látta, hogy nem a szokásos kettes vágányon, hanem közvetlenül mellette, az egyesen érkezik a szerelvény. Azon, ahol normál esetben legfeljebb negyvennel haladnak a vonatok… – írta megemlékező cikkében egy éve a szoljon.hu.
A baleset krónikája:
1994. december 2.
15.17 – A nyíregyházi gyors elindul Debrecenből. Péntek délután lévén, a zsúfolt vonaton rengeteg diák utazik hazafelé.
16.30 – A szajoli vasútállomás első vágányán szabálytalan tolatást végeznek. A váltók ekkor már be vannak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kell haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállítja – felvágja – a váltót az egyes vágányra, amiről a forgalomirányítás nem tud, és a tolatást végzők sem ellenőrzik a váltók állását.
16.46 – A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, 110 km/órával vágtat végig az állomáson a kitérő állású váltóra. A mozdony és az első kocsi átlöki a váltót, egyenesen halad tovább, de a szerelvény többi része már kisiklik és letarolja az épületek nagy részét.
16.56 – Befut az első, még meglehetősen bizonytalan bejelentés a tűzoltóság megyei ügyeletére, majd néhány perccel később a szolnoki mentőszolgálathoz is.
17.08 – Megérezik az első tűzoltóegység a katasztrófa helyszínére, alig valamivel utána az első rohamkocsi is befut, megkezdődik a sérültek mentése.
19.00 – Jelentős rendőri erő és a kiérkező katonai alakulat segítségével sikerül kialakítani egy biztonságos zónát a munkálatokhoz. Az állomásfőnök irodája vizsgálati helyszínné alakul át.
21.30 – A helyszínre érkezik a belügyminiszter, honvédelmi miniszter és az országos rendőr főkapitány.
22.00 – Az utolsó sérülteket is sikerül kiszabadítani a roncsok közül.
1996. február 28. – A Legfelsőbb Bíróság meghozza ítéletét a katasztrófa ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Sz. F. váltókezelőt öt és fél év, F. I. tolatásvezetőt két év, I. F. kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítéli a bíróság.
További részleteket a szoljon.hu összefoglalójában olvashat.