quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 02. 23. vasárnap
  -  Alfréd
Vásárhely24.com archívum

21 éve történt a magyar vasút egyik legnagyobb szerencsétlensége

2015. december 03.

A szajoli vasúti baleset a magyar vasút történetének egyik legsúlyosabb balesete volt. 1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza-Budapest-Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik kb. 110 km/h-s sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak. 27-en a helyszínen vesztették életüket, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedtek.

A nyíregyházi gyors ugyanúgy zöld jelzést kapott aznap, mint máskor. Ennek megfelelően 110 kilométer/órás sebességgel vágtatott át a szajoli vasútállomáson. A vasutas már tisztelgésre emelte a kezét, amikor elfehéredve látta, hogy nem a szokásos kettes vágányon, hanem közvetlenül mellette, az egyesen érkezik a szerelvény. Azon, ahol normál esetben legfeljebb negyvennel haladnak a vonatok… – írta megemlékező cikkében egy éve a szoljon.hu.

A baleset krónikája:

1994. december 2.

15.17 – A nyíregyházi gyors elindul Debrecenből. Péntek délután lévén, a zsúfolt vonaton rengeteg diák utazik hazafelé.

16.30 – A szajoli vasútállomás első vágányán szabálytalan tolatást végeznek. A váltók ekkor már be vannak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kell haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállítja – felvágja – a váltót az egyes vágányra, amiről a forgalomirányítás nem tud, és a tolatást végzők sem ellenőrzik a váltók állását.

16.46 – A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, 110 km/órával vágtat végig az állomáson a kitérő állású váltóra. A mozdony és az első kocsi átlöki a váltót, egyenesen halad tovább, de a szerelvény többi része már kisiklik és letarolja az épületek nagy részét.

16.56 – Befut az első, még meglehetősen bizonytalan bejelentés a tűzoltóság megyei ügyeletére, majd néhány perccel később a szolnoki mentőszolgálathoz is.

17.08 – Megérezik az első tűzoltóegység a katasztrófa helyszínére, alig valamivel utána az első rohamkocsi is befut, megkezdődik a sérültek mentése.

19.00 – Jelentős rendőri erő és a kiérkező katonai alakulat segítségével sikerül kialakítani egy biztonságos zónát a munkálatokhoz. Az állomásfőnök irodája vizsgálati helyszínné alakul át.

21.30 – A helyszínre érkezik a belügyminiszter, honvédelmi miniszter és az országos rendőr főkapitány.

22.00 – Az utolsó sérülteket is sikerül kiszabadítani a roncsok közül.

1996. február 28. – A Legfelsőbb Bíróság meghozza ítéletét a katasztrófa ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Sz. F. váltókezelőt öt és fél év, F. I. tolatásvezetőt két év, I. F. kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítéli a bíróság.

További részleteket a szoljon.hu összefoglalójában olvashat.