quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 20. vasárnap
  -  Tivadar
Vásárhely24.com archívum

Nagy Tibor, az ízig-vérig tanárember

2015. november 27.

Sokat hallottam róla. A hivatástudatáról, a humoráról, a jó hangulatú órákról. Nagy Tiborról, aki ízig-vérig fizikatanár, nem utolsó sorban mesterpedagógus. Nap mint nap Szegedről jár át a vásárhelyi Bethlen Gábor Gimnáziumba, lassan 20 éve. Nem volt egyszerű az időpont egyeztetés, hiszen Szegeden is tanít főiskolásokat és egyetemistákat, első és ötöd éven. Egyedül a szerda délután szabad.

Fél háromra beszéltünk meg találkozót, kapkodom a lábam. Délelőtt félve kérdeztem rá biztos alkalmas-e a nap, de lelkesen magyarázza, hogy egész héten erre készült. Megnyugszom.

Nagy TiborCentrifugál-gép működés közben (Fotó Török Erika)

Itt az idő. Nekiveselkedem a hatalmas szecessziós vasalatú kapunak, itt minden a régi idők emlékét őrzi. A fizika előadóba lépve pár diákba botlok, mosolyognak. Kérdésemre, hogy hol találom Nagy Tibor tanár urat a mellettünk lévő helyiségre mutatnak egyszerre. – A tanáriban van.

Bekopogok, mosolyogva jön elém, hellyel kínál, udvariasan hárítom, nem akarom feltartani. Kellemes meleg van az irodában, rá is csodálkozok, mire az ablakra mutat: – Üvegházhatás. 20 éve mikor idejöttem, lekapcsoltam a fűtést. Azóta úgy van. – mondja nevetve. Igaz, kint novembert meghazudtolva szikrázó a napsütés.

Nagy TiborDiákok a Heyde-távcsővel (Fotó Török Erika)

Az előadóba megyünk, türelmesen megvárja, amíg a fényképezőgéppel felkészülök a munkára. A fiúk már körülötte állnak, isszák szavait, amint elmondja, hogy milyen kísérletek kerülnek ma bemutatásra. Majd hozzám fordul és némileg leegyszerűsítve elmagyarázza – amiért végtelen hálát érzek -, hogyan is működik a dolog.

– A rézcsőbe gázt engedünk, azt meggyújtjuk és különböző hanghatások, különböző lángmagasságot fognak eredményezni. – Már vissza is fordul a diákokhoz és hevesen magyarázza a miérteket és a hogyanokat. Néha felhangzik egy-egy “Tanár úr…?” kezdetű kérdés, melyre azonnal érkezik a válasz. Szinte irigykedve nézem őket, bensőséges a hangulat, amibe szerencsére én se tudok belerondítani azzal, hogy körbetáncolom őket a kamerával. Nyoma sincs annak az elvárt távolságtartásnak, ami az én diákéveimet jellemezte. A maximális tisztelet karon öltve jár a viccelődéssel, a jó hangulattal.

Nagy TiborKétköpűs légszivattyú 1863-ból (Fotó: Török Erika)

Mire felocsúdok, már el is telt másfél óra. Közösen pakolnak vissza a szertárba, közben mesél:- Számos feljegyzés igazolja, hogy az iskola múltja a XVIII. századig nyúlik vissza. Kezdetben a filozófia keretein belül oktatták a fizikát, majd 1850 után önálló tantárgy lett. Ebben az évben kezdődött el a híres szertár kialakítása is, de több mint 10 év után kapott igazán lendületet, miután a matematika-fizika tanár, Garzó Imre nyereménysorsjátékot szervezett, hogy  előteremtse a szükséges tőkét.

A nemes cél érdekében végül magánadományok is érkeztek a város lakosságától. Ebből az összefogásból sikerült megvásárolni 1863-ban a legrégebbi eszközöket, melyek jó része ma is működik.

Nagy TiborKétköpűs légszivattyú használatban (Fotó: Török Erika)

Az oktatás a mai napig az 1896-ban kialakított közel 200 nm-es alapterületen folyik, amelyet 1967-ben bővítettek egy elektromos laborral, ami a különböző elektromos méréseknek ad helyet.

Sajnálatos, hogy a számos muzeális szemléltető eszköz odaveszett az idők során. Legtöbbje az 1919-es román bevonulás során, majd az 1944-es a  német megszállás alatt, amikor katonai kórházként működött az épület. Mára körülbelül 750 féle eszköz van a szertárban, amelyeknek java része ma is működik. -Ha időnk engedi, próbáljuk rekonstruálni, javítgatni őket.

Nagy TiborNagy Tibor a diákjaival (Fotó: Török Erika)

Kaotikus rend uralja a szertárat, különleges elegye a modern és régi időknek. Egy fotót mutat. A szertár első felvétele. A románok pusztítását örökítették meg. Nyomasztó kép. Szétdobált, összetört tárgyak hevernek mindenhol. A még ma is használatban lévő szekrények ajtaja sarkig nyitva, némelyik polc lecsupaszítva, fiókok kirángatva.

Nagy TiborRubens-cső (Fotó: Török Erika)

És napjaink? – kérdezem. Évfolyamonként 1-2 diák fizikusként tanul tovább, emelt szintű érettségit 10-12 tanuló tesz. Ezért fontos hogy a természettudomány iránt érdeklődő diákok fejlődni tudjanak. Ez év júniusában avattuk fel a korszerűsített laborunkat, ami a gimnázium egykori legendás tanáráról, Bodrogi Sándorról lett elnevezve. A költségek egy részét pályázati úton szereztük meg, az SZTE által kiírt Kutatóiskolája támogatással, másrészről az öregdiákok gyűjtésével jelentős összeget kaptunk, a fent maradó részt az iskola finanszírozta – mondja elismeréssel.

Honnan jött a fizika szeretete? –kérdezem. – Édesapám is fizikatanár volt, Ő ismertette meg velem a tantárgyat a szülőfalumban. Matematika-fizika szakon végeztem, de fizika tanárnak vallom magam.

Nagy Tibor (Fotó: Török Erika)

Már mindenről beszéltünk, de a kitüntetéseit nem említi. Rákérdezek, szerényen és kissé zavartan elmosolyodik. – Óh hát azok nem fontosak. – Azért én csak biztatom, hadd tudjuk meg. Ahogy elkezdi sorolni, alig győzöm írni.
– Megkaptam a Szilárd Leó Tanári Delfin Díjat. Ja, azt kétszer is. (nukleáris nevelés, a nukleáris kultúra terjesztése terén kiemelkedő eredményt elért középiskolai fizikatanároknak adható díj )  – Aztán van Pro Progressio díjam – (tehetséggondozásért, a fizika tantárgy megszerettetéséért) – ,ott a  “Bonis Bona- A nemzet tehetségeiért” kitüntetés, a Mikola Sándor díj – (kísérletezésen alapuló fizikaoktatásban a kiemelkedő eredmények elismeréséül- az ország egyik legmagasabb kitüntetése, amit a szakmában lehet kapni ) – tavaly megkaptam a Grezsa Ferenc- Kertész Eszter díjat – ( a Bethlen-szellem terjesztéséért ), amire roppant büszke vagyok.

Nagy Tibor (Fotó: Török Erika)

– És az Ericsson díj? Úgy tudom azt is kaptál.  Mosolyog. – Igen, az is van. – (a fizika tehetségeinek tehetséggondozásáért) -. Büszke vagyok rájuk, de nem ezek a fontos dolgok. 20 éve tanítok, ez idő alatt diákjaim 103 érmes helyezést szereztek a különböző országos versenyeken. Legnagyobb sikert a 2013-as évben érte el egy diákom: abban az évben megnyerte a legnagyobb magyarországi fizikaversenyt, a fizika OKTV-t a fizikát emelt óraszámban tanuló diákok kategóriájában. Időközben a fiúk elköszöntek. Egy kollégája néz be az ajtón sürgetőleg, a programjuk miatt, ideje menni. Szerda van.

Nagy Tibor(Fotó: Török Erika)