quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 02. szombat
  -  Lehel
Makó

„Embertelen” fotók emberi párbeszéde

2015. október 29.


Oláh Nóra – Makó


A Hagymaház paravánjain azonos méretű, fekete-fehér fotók sorakoznak – némelyek szürke, mások fehér paszpartúrát „viselnek”. Mint kiderült, az egymásra rímelő képek „színkódja” nem véletlen: a két alkotót jelölik ezzel az ötletes következetességgel: Kis Lajosé a fehér, Mágori Dánielé a szürke szegély… 20-20 mű látható mindkettőjüktől.

A két fotós munkáit egyébként már korábban is megtekinthette a makói közönség, sőt arra is volt már számos példa, hogy két vagy több alkotó együtt mutatkozott be. Ennek az alkalomnak a különlegességét viszont az adta, hogy az egymással két és fél év óta szakmai-baráti kapcsolatot ápoló kiállítók most egy tudatosan összehangolt válogatással jelentkeztek. A gépészmérnöki és fizikusi végzettségű, jelenleg Szegeden mérnökként dolgozó Kis Lajos először 2010-ben mutatkozott be önálló tárlaton a Városház Galériában, ezt még egy önálló, illetve öt csoportos kiállítás követte. Analóg géppel, fekete-fehérben örökíti meg témáit. Számára a fényképezés kikapcsolódást, és semmi máshoz nem hasonlító alkotói örömforrást jelent.

Ahogyan Dömötör Mihály fotóművész fogalmazott a megnyitóbeszédében, valószínűleg két lélek lakozik benne: a mérnök és a művész lelke. A fotózás technikai részében a mérnöki precizitás dominál, ugyanakkor a tartalmában borongós, elgondolkodtató művekben képi költészet „lakik”. Műveinek érdekessége, hogy szinte mind „embertelenek”, csupán az ember nyomai fedezhetők fel bennük.

Mágori Dániel 18 éves korában, digitális fényképezőgéppel felszerelkezve indult el a fotózás útján. Autodidakta módon, könyvekből és internetes fotós oldalakról tanulta a mesterséget. Ő is fekete-fehérben valósítja meg témáit, tárgyilagos, dokumentarista módon. Kedvelt műfaja az utcai fotózás, ugyanakkor szívesen készít beállításokat is a mondanivalója kifejezéséhez. Fotós társához hasonlóan ő is az „embertelen” képeket részesíti előnyben – ezt csupán egyetlen egyszer töri meg egy szelfi-árnykép… Allegorikus munkáival egyébként a NATURA Marosmenti Művésztelep csoportos tárlatain is rendszeresen részt vesz 2009 óta.

A formai hasonlóság mellett a közös nevező mindkettejüknél a melankólia, a lét mulandóságán való eltűnődés. Nem két külön egyéniség bemutatkozása, hanem két barát valódi képi párbeszéde valósult meg ezen a kiállításon. A gyakorlatban ehhez a fotók elkészülése után féléves közös alkotómunkára volt szükség. Lajos elküldött néhány képet Dánielnek, aki a meglévő fotóiból válogatott olyanokat, amelyek képpárokként rímeltek rá. Ez a tavasz óta tartó, különleges vizuális játék ebben a mostani összképben érvényesül igazán. A kiállítás egyébként kereken a 180. alkalom a Városház Galéria – illetve mostantól Hagymaház Galéria – történetében.

A „Párbeszéd” című fotókiállítás november 18-ig tekinthető meg.