quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 08. 02. szombat
  -  Lehel
Makó

„Mindig a makóiak érdekeit nézzük”

2015. október 27.


Korom András – Makó


– Tavaly október 23-án tette le az esküt az új képviselő-testület és a polgármester. Mi a legnagyobb dolog, melyet az eltelt egy év alatt sikerült megvalósítani? – kérdeztem Farkas Éva Erzsébet polgármestertől.

– Személy szerint nem október 23-tól, hanem október 18-tól számolom városvezetői tevékenységemet, ugyanis akkor vettem át a polgármesteri mandátumot és még egy fontos esemény kötődik ehhez a dátumhoz, édesanyám születésnapja. Képviselőtársaimmal az egyik legfőbb vállalásunk a települési munkahelyteremtés volt, ezért a legfontosabbnak azokat az egyeztetéseket tartom Lázár János miniszterrel, Szijjártó Péter miniszterrel, melyek közrejátszottak abban, hogy a Contitech makói gyára több mint egymilliárd forintos állami fejlesztési támogatást kapott. 200 új munkahely teremtését is jelenti ez. Több a várost is érintő fejlesztés is megindult a térségben. Nehézséget okoz, hogy Makón sok-sok előkészítő munkát kellett megkezdenünk, ezek miatt nem indulhattak még meg a látványos beruházások. A fejlesztéseknek azonban minél hamarabb el kell kezdődniük. Az a Makóra érkező több milliárd forintos támogatás, melyről a megyei közgyűlés alelnökével, képviselőivel egyeztettünk, éves ütemezésben érkezik majd a térségünkbe. Hangsúlyosnak tartom az elmúlt időszakra visszatekintve a városi szintű rezsicsökkentéssel kapcsolatos intézkedéseinket, döntéseinket (hulladékszállítási kedvezmények, 50%-os kedvezmény a sportegyesületeknek, mezőőri járulék felére csökkentése, piaci helypénz eltörlése, 20%-os bérleti díj csökkentés a nem lakáscélú ingatlanok esetében).

– Két nagy és látványos a várost is érintő beruházás azonban már el is készült: így a Makó-Csanádpalota, illetve a Makó-Vásárhely közút teljes felújítása. A makóiak azonban türelmetlenül várják a Hagymatikum bővítését és a könyvtár Makovecz Imre tervei szerinti átépítését. Hogy állnak ezek?

– A könyvtár engedélyes tervei nem álltak a rendelkezésünkre, október 6-án született döntés bizottsági ülés keretein belül az engedélyezési és kiviteli tervdokumentáció elkészítése Makovecz Imre tervei alapján tárgyú közbeszerzési eljárással kapcsolatos lezáró döntésről. A gyógyfürdő bővítésére azért van szükség, mert bár az eredeti tervekben szerepelt úszómedence és családi zóna is, de azok nem valósultak meg. Most ezeknek a hiányzó elemeknek a kivitelezése telekkivásárlási, kútfúrási és egyéb tereprendezési feltételeket szab az új városvezetésre. Emiatt tolódik a gyógyfürdő további fejlesztésének megindítása. A két beruházás közbeszerzési megindításának feltétele a tervdokumentációs díj nettó beviteli ára, amely 300 millió forint. Ebben országgyűlési képviselőnk segítségét kértük a magyar kormányon keresztül.

– Mikor lesz ezekből valami?

– Bízom benne, hogy 2016-ban megindul a könyvtár építése, míg a fürdőé – ahol a módosított terveket el kell készíteni -, nem biztos, hogy jövőre indulhat. A közbeszerzés azonban a nyár végén elkezdődhet.

– Ön szerint ez alatt az egy év alatt mennyire rázódott össze a képviselő-testület? Azt beszélik a városban, hogy nem csak a fideszes, de az ellenzéki képviselőkkel is folynak az egyeztetések.

– Legalábbis így indult. Polgármesterként azt vallom, hogy minden döntéshozatalban javaslattevővel, képviselővel, az ellenzéki képviselőkkel is egyeztessünk, hiszen mindannyian a makóiak jólétéért teszünk és hozunk döntéseket. Azonban ezt nem mindig sikerül megvalósítani. A képviselők pártállástól függetlenül, bármikor, soron kívül beszélhetnek, egyeztethetnek velem. A polgári oldal képviselőivel minden testületi ülés előtt egyeztetünk az előterjesztésekről, az ellenzéki képviselőkkel ugyanezt kezdeményeztem. Az utóbbi időkben azonban ez elsorvadni látszik.

– Mi lehet ennek az oka?

– Az okok feltárása összetett, az egyeztetéseknél is a legfontosabb célt kell szem előtt tartani, hogy mindig a közösség érdekeit nézzük, ne az egyéni érdekek kerüljenek előtérbe.

– Két nagyon fontos dolog foglalkoztatja a makóiakat. Az egyik az átvilágítás, mely eredményeképp a Makó Térségi Viziközmű Kft-ről már derültek ki dolgok. Mi ennek az ügynek legnagyobb tanulsága?

– A legfontosabb üzenete számomra, hogy vezetőként óriási felelősséggel tartozunk a közpénzek felügyeletéért, s ha ezt a felelősséget helytelenül kezeljük, megtapasztalhatjuk, milyen rossz irányba indulhat el. A cég vezetősége letért a felelősség útjáról, amely néhány ember meggazdagodásához vezetett; a közösségi érdekkel szemben az egyéni érdek érvényesült, holott az így kifizetett összegeket vissza lehetett volna adni a közösség tagjai számára, akár a víz-, akár az alapdíjakban. Orbán Viktornak volt egy kijelentése a települések adósságkonszolidációja kapcsán, miszerint felelősséggel tartozunk hazánkért, minden magyar állampolgárért. Városvezetőként számomra ez azt jelenti, minden egyes makóiért felelősek vagyunk. Ezért nyilatkoztam korábban azt, hogy a Víziközmű átvilágításának ügye a város legsötétebb ügye, s hogy a cégnél egyfajta szocialista bűnszervezet működött.

– Hogy áll a Kulturális Nonprofit, illetve a Városgazdálkodási Kft. átvilágítása? Illetve az Állami Számvevőszék is vizsgálódik.

 – Az utóbbi nyáron az Állami Számvevőszék megkezdte az önkormányzat és a Városgazdálkodási Kft. vizsgálatát. Független könyvvizsgáló céget kértünk fel a Gyógyfürdő, a Hagymaház és a Városgazdálkodási Nonprofit Kft. átvilágítására. Itt is szembesülnünk kellett iratanyagok tömeges eltüntetésével, köddé válásával. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az eredményekről várhatóan csak tavasszal tudunk tájékoztatást adni.

– A helybéliek tapasztalata szerint nem csak a város vezetői változtak, de a városháza is szolgáltatóvá vált.

– Havonta egyszer tartok fogadóórát, pontosabban fogadó délutánt. Sokszor és sokféleképpen egyeztetek a makóiakkal, a közvetlen meghallgatásnak köszönhetőn sok probléma kiküszöbölhető. Kétségtelen, hogy ez időigényes módszer. Minden alkalmat igyekszem megragadni a kapcsolattartásra. Ügyfélbarát környezetet alakítottunk ki a városházán, gyakoribbak a lakossági és utcafórumok, valamint folyamatos kapcsolattartásra törekszem a városban lévő közösségek vezetőivel, tagjaival rendezvényeken, baráti összejöveteleken való részvételekkel is.

– A munkahelyen kívül a legnagyobb gond a lakhatás. Ez a polgármesteri fogadóórákon is kiderül…

– Ha a hűtlen kezelés fogalma kimeríthető, akkor az önkormányzati lakások ügyében ezt ki kell jelentenünk az előző városvezetés feladatellátására. Borzasztó állapotok uralkodnak: a 210 önkormányzati lakásból 195-ben ugyan laknak, de abszolút méltatlan körülmények között. A lakások többsége komfort nélküli. Nagyon sok esetben szerződések megkötésére sem került sor. Gyakran előfordult, hogy 5 évre kötötték meg a szerződést, de annak lejárta után megfeledkezett az önkormányzat arról, hogy azt felülvizsgálja, újrakösse. Az időnként szükséges felújítási, karbantartási munkálatokat sem végezték el. A határozatlan időre kötött szerződéseknél, ha nem fizették a bérleti díjakat sem történt semmi. A hátralékok kezelését teljesen elhanyagolták. A lakáskoncepciót már elfogadtuk, az ehhez kapcsolódó rendeletet az októberi testületi ülés tárgyalja. Egy hosszú folyamat legelején tartózkodunk. Én lennék a legboldogabb, ha ezt egy varázspálcával azonnal helyreállíthatnám!

– Mit lehet tenni ez ügyben?

– Sok mindent tehetett volna hosszú évek alatt az előző városvezetés. Ez az örökség súlyos terheket ró ránk, melyek megoldása egyetlen önkormányzati ciklusban nem vállalható fel. Az ügy rendezése összetett, hosszadalmas, pénz- és időigényes, valamint sok esetben fájdalmas is lehet. Nem véletlen, hogy az új városvezetés a lakásbérleti szerződéseket már csak egy évre köti meg, folyamatosan felülvizsgálja azokat, hogy a lakók fizetik-e a megállapított díjakat és a rezsiköltségeket. Ha nem, egy év után bármilyen fájdalmas is, nem fogjuk ezeket meghosszabbítani. A hátralékok behajtása is megkezdődött, melyeket az előző városvezetés nem tett meg, 21 millió forint volt a bérleti díj hátralék, míg 64 millió a kifizetetlen rezsiköltség. Sokszor a társasházi közös költségek teljes összegét a város fizette ki indokolatlanul. 85 millió forint körüli a kintlévőségünk, ezek behajtását már megkezdtük. Az így befolyt összegből tudtunk karbantartási, felújítási munkálatokat végezni a 10 legsúlyosabb állapotban lévő önkormányzati bérlakásnál. Olyan közfoglalkoztatási programba is szeretnénk belépni jövő március 1-jétől, melynek keretében épületek felújítására, karbantartására lehetőség nyílik 80 főt alkalmazni. Fontosak lennének ezen belül a szakemberek foglalkoztatása, csakhogy ebben a programban is hiány van belőlük.

– Hogy áll a Honvéd városrész rehabilitációja?

– Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem kifejezetten a roma társadalom és az ő környezetük rehabilitációját jelenti, ahogy azt a városban gyakran hallani. Hiszen nem csak romák laknak itt. Ez egy elhanyagolt, figyelmet, városfejlesztési gondoskodást elkerült városrész. A program ennek a városi színvonalra emelését igyekszik megkezdeni, nem csak infrastrukturális, de társadalmi és kulturális felemelkedést is biztosítva az ott élőknek. Mindezt a megyei területfejlesztési program keretein belül szeretnénk megvalósítani. A miskolci egyetem kutatócsoportjának nyári felmérései alapján elkészült a képviselő-testület, a döntéshozók számára megfogalmazott javaslatokat is tartalmazó hatástanulmány. Ez alapján úgynevezett forrástérképet készítettünk, azaz az egyes javaslatokhoz konkrét pályázati lehetőségeket rendeltünk. A testület dönt a kisebbségi önkormányzattal egyeztetve, mely pályázatok kivitelezését szeretné megkezdeni, megvalósítani. Nagyon szeretnénk ezekbe helyi – sőt én kiemelten fontosnak tartom, hogy a Honvéd városrészben élő – vállalkozókat bevonni.

– Az előző városvezetés nem ápolt nagyon harmonikus kapcsolatbot az előző országgyűlési képviselővel. Lázár János azonban támogatja a várost. Mi ennek a legfőbb része?

– Folyamatosan, hetente egyeztetünk, személyesen vagy más módon a városban történő eseményekről, hiányosságokról, lehetőségekről, a fejlesztések előkészítéséről. Miniszterelnökséget vezető miniszterként mind az országos, mind az uniós támogatások terén számíthatunk támogatására. Nem véletlen, hogy a makói térségbe ilyen gyorsan 10 milliárd fölötti fejlesztési összeg érkezett. Ez a Contitechnél több mint 1 milliárdot jelent, a fürdő és a könyvtár fejlesztésének végösszege kb. 4,7 milliárd forint lesz a következő 2-3 évben, a hulladéklerakó fejlesztése majdnem 2 milliárd forint, az eddig megvalósult autó- és kerékpárút másfél milliárd. És meg kell említeni a térségi településeken megindult és több helyen már megvalósult középületek, sportlétesítmények megújulását, épülését, melyeket országgyűlési képviselőnk munkájának köszönhetünk. A kisebb projektek is eddig közel 100 milliót hoztak a városnak. Nagyon fontosnak tartom, a különböző beruházások, fejlesztések előkészítése mellett a város közösségének formálását, tiszteletben tartva az egyes kisközösségek önállóságát. Ezért indítottunk számos új városi és városrészi programot.

– Nagyon várják a nyugdíjasok az 5000 forintos karácsony előtti vásárlási utalványt. Az idén mikor kapják meg?

– November utolsó hetétől ugyanúgy a képviselők viszik házhoz, ahogyan ezt tavaly is tették. Ez ugyan nem nagy összeg, de a tiszteletünk, a megbecsülésünk fontos megnyilvánulása. Másrészt, ha egy nagyobb bevásárlást könnyít meg az ünnepek előtt, akkor valóban segítő, támogató jellegű juttatás időseink számára.