quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 04. 21. hétfő
  -  Konrád
Promenad.hu archívum

F1: Egy újítás, ami leleplezi a trükközőket!

2015. október 20.


A Belga Nagydíjon történt két defekt gondolkodtatta el a résztvevőket. Spában Nico Rosberg és Sebastian Vettel hátsó kereke is váratlanul robbant szét az Eau Rouge-kanyar után, komoly veszélybe sodorva a két versenyzőt. Nagy baleset szerencsére nem történt, ám a Pirelli azonnal lépett: Olaszországtól kezdve szigorított a gumihasználat előírásain, s többek között növelte azok minimális kezdőnyomását is. Ez viszont újabb bonyodalomhoz vezetett: a rajt előtt a Mercedes autóin a megengedettnél alacsonyabb értékeket mértek, s bár később tisztázták őket, újra pontosítani kellett a szabályokon.
Már akkor fölmerült, hiába az előírások, a csapatok a gumik melegítésével, előkészítésével kijátszhatják a nyomásértékeket és az FIA méréseit is. Bár hasonló probléma azóta nem volt, a Mercedes az előző versenyeken máris bevetett egy trükköt, a fékek előmelegítését, mellyel szintén befolyásolni tudja az abroncsai kiinduló hőmérsékletét.

Sebastian Vettel (Fotó: Xpbimages.com)

A Motorsport úgy tudja, a Pirelli az FIA-val karöltve most javában dolgozik egy megoldáson, amellyel egyfelől ki lehet zárni a trükközés lehetőségét, másfelől pedig jelentős mértékben csökkenteni lehet a balesetveszélyt. Egy olyan eszközt akarnak kifejleszteni, mely élő időben közöl adatokat a gumikról – ahogy a telemetria mutat információkat a versenygép működéséről. Ezen módszerrel folyamatosan figyelni lehet majd a gumik nyomásának alakulását, s így az FIA már nem csak a rajt előtt ellenőrizhetné, hogy minden szabályos-e. Emellett pedig ha bármiféle sérülés keletkezne a gumin, még annak esetleges szétrobbanása előtt figyelmeztetni lehetne az érintett versenyzőt, s ki lehetne hívni őt a boxba. Az eszközt már 2016-ban szeretnék bevezetni, s akár még idén tesztelhetik azt.

Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója azt reméli, a megoldást az F1 mellett majd más sorozatokban is használni lehet. „Ez szerintünk egy nagyszerű kezdeményezés, amivel számos sorozatban megfelelő megoldást találnánk a problémákra. Ez a terület minden gumigyártó számára komoly fejtörést okoz, mivel bármikor bármivel megpróbálkozhatnak a jobb teljesítmény elérése érdekében, és ezzel olyan helyzetet idézhetnek elő, amilyet nem kéne” – magyarázta a szakember, utalva a mérnöki leleményességre. „Ennek a megoldásnak nagyon is sok haszna lehet a motorsportban, főleg annak ismeretében, hogy az utcai autóknál is magas elvárások vannak a guminyomás ellenőrzése terén.”

 

Mercedes – Pirelli (Fotó: Moy / XPB Images)

Hembery hozzátette, ugyan nem mernék azt állítani, hogy egyes csapatok továbbra is szándékosan próbálják átlépni a szabályok által meghúzott határokat, az újítással szerinte most ennek még a gyanúját is ki lehetne zárni. „Nincs bizonyítékunk arra, hogy bárki bármit is helytelenül csinált volna, de ezzel megszűnik a szürke terület is. Mostantól pontosan tudni fogjuk, hogy mindenki megfelelően jár-e el” – fogalmazott a sportigazgató.

Forrás: Motorsport / telesport.hu

Címkék: