quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 07. 01. kedd
  -  Tihamér, Annamária
Makó

Hangulatteremtő Évák a Hagymaház kiállításán

2015. április 11.


Oláh Nóra – Makó

A makói Hagymaház aulájába lépve, a leginkább szembetűnő – a tárlatra kíváncsi érdeklődők igen nagy száma mellett – a képek „tekintete”. Minden rajzról egy-egy szuggesztív erővel megragadott arc, és minden arcból átható pillantás sugárzik az érkezőre, mágnesként vezetve a figyelmet. Sokat megélt idős emberek, szegénységgel küszködő fiatalok, síró gyerekek mesélnek a nézésükkel, minden plusz magyarázatnál ékesszólóbban. Egész sorsok, élettörténetek vannak itt egy-egy pillanatba sűrítve, amikre már kár lenne szavakat aggatni – talán ezért nincs a képeknek címe. Mesterien kivitelezett, az egyes anyagok – a ráncos bőr, a haj, az egyes textíliák – felületét is érzékletesen átadó látványban van részünk. A hátterek színei is jól kiválasztva erősítik a kompozíció hatását.

A hiperrealista utakon járó alkotók művészi fotókról választják modelljeiket, hogy aztán meggyőző interpretálásban, ceruza- és pasztellrajz formájában tárják elénk azokat. A sajátos rajzolási technika a jobb agyféltekés szemléletmód segítségével fejlődik ki – persze ez a folyamat nem megy varázsütésre. A kiállítás igényes anyaga mögött határtalan maximalizmus és szorgalom is tetten érhető.

Bárdi Andrea a megnyitó során elárulta, hogy sok a rokon vonás a két alkotó között. Mindketten az újdonságra nyitottan érkeztek a rajztanfolyamra, mindkettőjük a valósághű ábrázolás, a fotorealizmus iránt érez ambíciót, azon belül is a portrék által nyújtott vizuális lehetőségeket keresik. Még abban is hasonlatosak, hogy a szemek rajzolásával kezdik a képet. Racionális foglalkozást űznek, amelyek távol állnak az alkotó művészettől. Az ő számukra viszont megnyugvás, kikapcsolódás – mondhatni meditációs alkalom – a rajzolás. És persze mindkettőjük keresztneve Éva, amely szinte jelkép is lehet: az emberiség történetében mindig a nők feladata volt a hangulatteremtés – ez most is kiválóan sikerült!