quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 29. vasárnap
  -  Péter, Pál
Makó

Kétvágányú villamospályát szeretne a város közepére a makói önkormányzat

2015. március 19.


Korom András – Makó

Tram-train, azaz Szeged és Vásárhely közötti a két település között a vasúti sínen vonatként, míg  a két városban villamosként közlekedő szerelvény közlekedtetésével kapcsolatban már régóta tárgyalgatnak különféle terveket, végeznek egyeztetések, s úgy látszik eldőlt, hogy az teljes egészében uniós támogatásból 2018-ra el is készül.

Ide fektetnék a síneket. A város két pályát szeretne.

Szeged és Makó közt is kiépülne ilyen vonal, ennek a terveiről is szó esett a legutóbbi rendes makói testületi ülésen.
A tervező Trenecon Cowi Kft. ugyanis a Szegedi utcai villamospálya kialakításában, a városi megállók kijelölésében, a Csanád vezér téri végállomás elhelyezésében, illetve abban kérte ki a helyi képviselők döntését, hogy a szerelvény város belterületén dízellel, villamos felső-vezetékkel vagy a járművön tárolható energiával (akkumulátor és lendkerék használatával) közlekedjék. A cég egyébként a villamos felső-vezeték kiépítését javasolja ésszerű megoldásként.

A Szegedi utcára egy pár sínt javasoltak a tervezők. Kép: mako.hu

A testület azt kérte a cégtől, hogy a tervezés során a Kölcsey utcánál, a városközpontban, illetve a Csanád vezér téren jelöljenek ki megállót, a buszpályaudvar mellé tervezzék a végállomást, a  Szegedi utcán két nyomvonalú villamospálya fusson, illetve a tram-train a városban akkumulátoros-lendkerekes meghajtással működjék, hogy elkerülhető legyen a dízelfüst kibocsátása, illetve a villamos felső-vezeték kiépítése.

Az elképzelések szerint egyébként a tram-train, azaz a szegedi elővárosi vasút, az 1-es villamos vonalát kötné össze Makóval, miután áthaladt az (egyelőre nem létező) új szegedi vasúti hídon, hogy Makóra érve a Szegedi úton át érje el a tervezett végállomását. A tervvel kapcsolatos előterjesztés teljes egészében itt olvasható el.

A testületi ülésen Török Miklós (DK) képviselő azt kérdezte, hogy van-e értelme az elővárosi vasút megépítésének? Farkas Éva Erzsébet polgármester erre azt mondta, mivel még nincs szó a beruházás indulásáról, az esetleges ellenérveket később is meg lehet fogalmazni.

A tram-train itt érkezne be a buszpályaudvar mellé tervezett végállomására.
 

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője egy korábbi, de más témában tartott földeáki sajtótájékoztatón a makói tram-trainnel kapcsolatos kérdésünkre azt mondta, hogy az országban több helyen is terveznek hasonló elővárosi vasutat. Az első azonban a Szeged-Hódmezővásárhely közötti lesz, mely 2018 körül készül el. A többi építésénél felhasználják majd az itt összegyűlt tapasztalatokat.

 

A tervezett makói nyomvonal és a megállók.