Közgyűlés Vásárhelyen: utcák, utak újulnak meg, gyalogátkelők készülnek

A rendőrség és a tűzoltóság tavalyi évértékelőjével, eredményeinek összefoglalásával kezdődött a péntek délutáni rendes közgyűlés Vásárhelyen. Dr. Rádi Norbert alezredes, Vásárhely rendőrkapitánya a 2014-es esztendőt is úgy jellemezte, hogy tovább javultak a mutatók.
Jelentősen csökkent a közterületen elkövetett bűncselekmények száma, nőtt az elfogások és intézkedések aránya, és csökkent a körzetben történt balesetek száma. A lakásbetörések és több más bűnelkövetés esetében a megyei jogú városok sorában Vásárhely az utolsó helyen áll, azaz itt történt ezekből a legkevesebb.
Jelentősen csökkent a közúti balesetek száma az előző évhez képest, viszont sajnálatosan a halálos kimenetelű balesetek száma 2-ről 10-re emelkedett 2014-ben, így kiemelten fontos lesz 2015-ben a balesetmegelőzés széleskörű kommunikációja.
Ezek az utcák újulnak meg, itt készül zebra
A város és vonzáskörzetének közeljövőre tervezett építkezéseiről, munkálatairól Mucsi László irodavezető tartott beszámolót. A tervek már elkészültek, így hamarosan két körforgalom épülhet a Bocskai, Andrássy és Petőfi utcák találkozásánál.
Gyalogátkelőt alakítanak ki a Csomorkányi és a Visszhang, a Síp és a Tuhutum utcák kereszteződésében, a Zrínyin a Vérellátó központ bejáratával szemben, a Jókai – Rárósi, Jókai – Rákóczi utcák találkozásánál.
Várhatóan idén megújulnak a Kazinczy, az Arany, Galamb, Hódi Pál, Bakay, Nagy Sándor és Virág utcák útburkolatai. Emellett megújul a Hősök tere a közparkkal együtt, valamint a Városháza udvara is. Megújulna a Hunyadi utca is, de kórház területén folyó munkálatok és az ezzel járó nagy teherforgalom miatt, annak idén már nem lenne értelme nekikezdeni.
A felsorolásból kimaradt a Szőnyi utca kerékpárútjának felújítása, de mint Szabó Pál (Jobbik) képviselő kérdésre elhangzott, azt a város saját forrásból is képes lesz megújítani. Vágó János (Fidesz) a mártélyi kerékpárút, valamint a Bethlentől és a Szántó Kovács végéig terjedő kerékpárút szakasz, Bálint Gabriella a Kutasi úttól a fehérje feldolgozóig tartó bicikliút felújításának fontosságára hívta fel a figyelmet.
Lázár János országgyűlési képviselő, Miniszterelnökséget vezető miniszter arról érdeklődött az irodavezetőnél, a kopáncsi tanyamúzeum, a csomorkányi templomrom, a bodzási úti iskola és a többi tavaly befejezett külterületi felújítás további működtetése, karbantartása, megóvása és tartalommal megtöltése megoldott-e. A miniszter a csomorkányi templomromnál pályázati pénzből létesült beruházásról nem volt túl jó véleménnyel. Hegedűs Zoltán alpolgármester elmondta, a sikerrel pályázó civil szervezetek egész évre programösszeállítást készítettek, a külterületi felújások helyszíneire, melyet hamarosan be is mutatnak.
Lázár pénzt szerez egy kerékpártúra-útvonalra
Kiemelte Erzsébet és Batida nem megközelíthető biciklivel, ez pedig feladat. Ugyanakkor egy bekerülési költséget, előzetes számokat kért Mucsi Lászlótól, mennyibe kerül egy Székkutas-Kardoskúti puszta – Csomorkány és Vásárhely közötti kerékpárút, mennyit kell kérnie erre a kormánytól. Mint elmondta, ezzel egy újabb nagyszerű kerékpárút hálózattal bővülne a térség, ahol Kakasszék, a puszta, de a akár Orosháza is könnyedén elérhetővé válik két keréken.
Molnár Lászlóné (Jobbik) arra hívta fel a figyelmet, a megye teljesen hiányzik az ország kerékpáros túraútvonalairól, pedig Vásárhelyen rengeteg, de Mártély felé is jól kiépített hálózat van, valamint ehhez jön az idén elkészülő Békés megyéig húzódó új útvonal.
Az ország vizsgája is lesz az elővárosi vasút
Idén december végéig kerül megtervezésre a Tram-Train megvalósíthatósági tanulmánya, a jogi és pénzügyi környezet szabályozásával. Lázár hangsúlyozta nem egyszerű feladat, itt fog kiderülni az ország számára is, hogy hazánk képes-e elővárosi vasutat építeni. A vásárhelyi tervezés eddig példa nélküli, először itt kerül minden kidolgozásra, majd ezt használják a többi hasonló projekt esetén is.
A Tram-Trainhez szükség lenne a Szeged-Békéscsaba közötti vasúti szakasz felújítására és villamosítására, de ha erről nem dönt a kormány, akkor is megvalósítható a Szeged-Vásárhely közötti villamos szakasz, ráadásul kisebb nyomvonalon történő munkával. Mindkét esetben a legoptimálisabb legközelebbi dátum 2018 a megvalósításra.