quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 26. csütörtök
  -  János, Pál
Makó

Emberlelkű székek és szürreális festmények a makói múzeumban

2015. január 17.


Oláh Nóra – Makó

„Trónszékek és kollázsképek” címmel nyílt a tárlat, utalva a látogatót fogadó élménybeli kettősségre, amely motívumvilágában, egyetemes törekvéseiben mégis harmonikus egységet teremtett. Mezei Gábor művészetének sokszínűségét Grászli Bernadett, a győri múzeum igazgatója méltatta. Az antropomorf – emberformákat idéző – bútordarabok megálmodója a ’60-as évek közepén ismerkedett meg Makovecz Imrével, aki ugyancsak szembefordult a modern ipari építészet egyhangúságával. Az organikus építészet és belsőépítészet két legegyedibb képviselőjének pályája így szükségszerűen számos ponton összekapcsolódott; „eleven” terek született terveik nyomán, egyik ezek közül a makói Hagymaház. Ezekbe a lélegző, organikus enteriőrökbe szervesen illeszkedtek Mezei Gábor szürreális bútorlényei, ember- vagy állatforma trónusai, szárnyas szekrényei. Még emberi tulajdonságokkal is rendelkeznek: a jó karosszék például arisztokratikus, méltóságteljes megjelenésű. Leggyakrabban használt kompozíciós elemei az ősi körforma, az életfa, a szárny.

Tárgyaival rokon hangulat- és motívumtartalmat idéznek a kiállított festmények. Bizarr fantáziaszülemények, tárgyakkal ötvözött „hibrid” lények, vízköpő-szerű sárkányhüllők, kollázsszerűen összekomponált részletelemek népesítik be ezeket a képeket. Gyakran tűnnek fel madarak – hol fő-, hol társzereplőként -, a törzsi művészet maszkjai pedig a gorilla vagy a pávián vonásait viselik magukon. Játékosság, groteszk humor szövi át az egyébként nagyon is komoly és elgondolkodtató üzeneteit. Fő ősmotívumok itt is fellelhetők: napkorong, életfa, angyal és szárny – emellett geometrikus alakzatok ugyancsak beépülnek a szimbólumok sorába.

A Munkácsy-díjjal, a Magyar Köztársasági Érdemrend tiszti keresztjével is kitüntetett művész festészete későbbi keletű, és talán kevésbé ismert a szemlélők számára, mint belsőépítészeti alkotásai, de mindenképpen az életmű szerves részét képezik. Élményteremtő és élmény-átadó folyamat, amelyről maga Mezei Gábor így nyilatkozik: „nagyon szeretek festeni, az olajfestékkel való küzdelem, a kenés szinte érzéki élvezet”.

A makói kiállítás megnyitóját egyébként zenei produkció, Galgóczki Zoltán, a Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola növendékének klarinétjátéka is színesítette.