quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 25. szerda
  -  Vilmos
Makó

Tamás bácsi akvarelljei a makói könyvtárban

2014. december 10.


Oláh Nóra – Makó
„Tamás bácsi úgy szórta szét közöttünk finom lírájú akvarelljeit, mint egy leveleit hullató öreg fa, mely épp oly észrevétlen távozik a természetből, mint ahogyan ő elment most a mi körünkből” – Szelesi Zoltán leírt szavai érzékletes hasonlattal jellemzik nemcsak Bánszki Tamás művészetét, de magát az embert is. Akik csak a megkapóan egyszerű életképeket szemlélik a könyvár paravánjain, talán maguk is hasonló lelket képzelhetnek mögéjük. A nagyság sokszor épp a letisztult, mindenfajta fellengzősségtől mentes alkotásokban nyilvánul meg, amelyek nem szorulnak semmilyen magyarázatra.

A festő-, grafikus- és szobrászművész gyakran és szívesen örökítette meg a szülőfalut, a tanyákat és utcákat, a mezőgazdasági munka jellemző mozzanatait. A hű leképezés nem holmi sematikus „valóságmásolást” jelent; a pontos részleteket érzések, hangulatok, jellemrajzok és mozdulatok teszik utolérhetetlenül élővé. És valami csendes békesség is áthatja, mint például az I. világháborús olasz fogolytábor életének megörökített pillanatait. Lényegre törő és a lényeget hűen kifejező képei a lehető legegyszerűbb eszközökkel – grafitceruzával, tussal, akvarellel – készültek; ez akár szelíd üzenet is lehetne a technikával és hatáselemekkel bőven felszerelt, ám sokszor sekélyes jelenkorunk számára…

+++

Bánszki Tamás Földeákon született 1892. december 18-án. 1912-től a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tanult 1918-ig, ahol tanára volt Révész Imre (festőművész), Bosznay István, Edvi Illés Aladár. 1920-tól tanított Tarpán, Fehérgyarmaton, Debrecenben. 1952-től Szegeden és Makón is oktatott. Tagja volt a MAPE-nek, a debreceni Műpártoló Egyesületnek, a Művészháznak, az Ajtósi Dürer Céhnek, a Grafikai Műhelynek. Itt kísérletezte ki a vernis-mou, mezzotinto, akvatinta technikákat. Kisgrafikáival szerepelt a II. varsói nemzetközi fametszet kiállításon (1936) és Chicagóban (1939). Illusztrálta Láng-Sümeghy: Debrecen katolikus múltja c. kötetét (Debrecen, 1927). Több száz képet és grafikát készített, a legjelentősebb gyűjtemény egy volt tanítványa és tisztelője tulajdonában van. 1971. január 2-án hunyt el Földeákon. Sírja a földeáki temetőben található.