Fél évet csúszik az M43-as befejezése

Az autópálya az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával épül nettó 46,49 milliárd forintból.
A befejező szakasz alapkövét a földeáki úti lehajtó közelében tavaly április 11-én helyezte el az akkor még államtitkárként dolgozó Lázár János, Dudik János, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, valamint Varga Antal és Tóth László, a kivitelező Duna Aszfalt Kft. ügyvezetői és Mágori Józsefné, Makó és térsége akkori országgyűlési képviselője. Ekkor a sztráda befejezési határidejének még 2014. szeptemberét jelölték meg.
A magyar állam már akkor számított arra, hogy az M43-ashoz kapcsolódó román autópálya várhatóan nem készül el 2014-re, s akkor arról is folytak még az egyeztetések, hogyan működjön majd az autópálya határátkelője, ugyanis Románia még nem a schengeni övezet tagja.
Az új sztrádaszakasz egyébként, s ez jól látható az autópálya töltésének nyomvonalán bárki számára, Kövegyet és Csanádpalotát délről kerüli el, egy 3 méteres töltésen fut végig, kivéve a Hódmezővásárhely-Makó, illetve az Újszeged-Mezőhegyes vasútvonalat kereszteződését, ahol 10 méteres magasságban, illetve a Békéssámson-Apátfalvi-szárazér metszésvonalát, mely felett 9 méteres magasságban zajlik majd a forgalom.
Idén júliusban Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője az építkezés helyszínén jelentette be, hogy a beruházás 56 százalékos készültségű, s amennyiben a román oldalon is elkészül a mintegy 40 kilométeres szakasz, jövő év közepére létrejöhet Araddal, Temesvárral és Dél-Erdéllyel az első autópálya-kapcsolat.
– A szükséges vízépítési munkálatokat a kivitelező befejezte, a mederkorrekciók, átereszek építése megtörtént. A földműépítési munkákat lényegében teljesen elkészültek. A hídépítést tekintve a vállalkozó befejezte a szakaszon lévő összes híd alépítményét, jelenleg a felmenő- és felszerkezet építése van folyamatban. A makói felüljárónál a gerenda beemelés végeztek, most a pályaszerkezetet betonozzák. A hidak készültsége 45 %-os. Az szakaszon több gép is dolgozik, amik a beton, illetve aszfalt alapréteg és az aszfalt kötőréteg kivitelezését végzik – tette hozzá idén nyári helyszíni sajtótájékoztatóján.
A térség kedvezőtlen altalajviszonyai miatt, már a korábbi szakaszon lévő építkezés folyamán is komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék esetén előálló belvíz. A töltéstestbe, ezért 23,1 km hosszon hozzávetőlegesen 2,5 millió köbméter töltésanyagot kellett beszállítani.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter idén október második felében román kollégájával való találkozásakor már azt jelentette be, hogy a sztráda magyar szakasza még abban a hónapban elkészül. Az autópálya építést tavaly szeptemberben egyébként a kormány 10 milliárd forinttal próbálta felgyorsítani. Szijjártó Péter bejelentése előtt a leendő autópályán aszfaltoztak is a gépek, mégpedig a Nagylak felőli végénél, hogy ezzel is ösztönözzék a romániai szakasz – elakadt – építését.
Megkerestük a NIF Zrt-t, hogy mikor lesz kész az autópálya: Loppert Dániel közölte: „Az M43 autópálya Makó-országhatár közötti szakaszának tervezett átadása 2015. nyara. A határidő módosításának oka a térségben lehullott 100 évenként egyszer tapasztalható mennyiségű csapadék és az azt követő belvíz, ami a munkavégzést akadályozta.”
A románok is csúsznak
A Krónika erdélyi magyar napilapban november elején közölt összeállítás szerint még az idén átadják a Nagylak-Arad közötti autópálya 22,2 kilométeres szakaszát, az egész pálya jövőre készül el. Ehhez csatlakozik a magyarországi Nagylaknál a szintén jövő ősszel befejezendő M43-as.