quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 19. csütörtök
  -  Gyárfás
Makó

Két aláírásgyűjtés üti agyon egymást Nagylakon

2014. július 29.


Korom András – Nagylak

– Két aláírásgyűjtő ívet is eljuttattak a községházára. A Trembeczki Károly volt képviselő által kezdeményezettben azt kérték, hogy a 2017-re elkészülő nagylaki elkerülőút a Csiga réten keresztül haladjon, ne az Élővíz csatornánál – mondta Gyarmati András, a község polgármestere. – A Csiga rét azonban Natura 2000-es természetvédelmi terület, oda nem lehet építkezni. Az aláírásgyűjtés hatására a Nyárfa soron lakó Dalmadi Sándorné is aláírásgyűjtésbe kezdett. Az ő íveit egy nap alatt 92-en szignálták tiltakozva az ellen, hogy a Nyárfa és Pacsirta sort szélesítsék ki. Igaz erről szó sincs – tette hozzá.

– A Trembeczki Károly által átadott gyűjtő íveken ugyan 95 név szerepel, de azok átvizsgálásakor kiderült, hogy mintegy 30 aláírás mezőhegyesi és csanádpalotai polgároktól származik. A Dalmadi Sándorné által összegyűjtött 92 kézjegy viszony valóban a Nyárfa és Pacsirta soron, illetve a környező utcákon élőktől származik – sorolta Gyarmati András, aki hozzátette: ugyan mindkét aláírásgyűjtő ívet átvették a községházán, de azokat sehová sem továbbítják. Hiszen kiderült – indokolta -, már eldöntött tény, hogy az Élővíz csatorna mellett fut majd az új út. – A korábbi minisztériumi egyeztetések eredményeképpen ahol szükséges zajvédő falakat is építenek. Ráadásul ha majd átadják az M43-ast, akkor naponta csupán 25-30 kamion halad majd rajta – tette hozzá.

– Fél 11-kor indultam neki, s fél 1-re már össze is gyűlt a 92 aláírás a Nyárfa és a Pacsirta soron, a Szegfű és a környező utcákban – árulta el Dalmadi Sándorné. A nagylaki nyugdíjas asszony hozzátette: nekik sem volna kifogásuk a nyugati elkerülő út ellen, de tudják, hogy abból nem lehet semmi. Azt viszont nem szeretnék, ha a Nyárfa és Pacsirta sort, azaz a falú főutcáját szélesítenék ki mintegy elkerülő útként. – Ha baleset vagy a nagy forgalom miatt erre terelik a kamionokat, azok némelyik háznál pár méterre az ablakok alatt robognak el. Ha ezt az utat szélesítenék ki, akkor annak az egyik oldala a vasúti sínhez, a másik meg – többek között – kis híján a kerítésemhez érne – tette hozzá.

Csak az Élővíz csatorna melletti nyomvonal nem érint természetvédelmi területet.

– 102 aláírás volt azokon az íveken, melyeket átadtam a polgármesternek. Igaz, nem számoltuk meg közösen – állítja hírportálunknak Trembeczki Károly. Kérdésünkre elmondta, hogy csupán 2 olyan aláíróról tud, akik biztosan nem helybéliek. Ők ketten a benzinkút dolgozói, s a munkahelyük féltése miatt ellenzik az Élővíz csatorna melletti nyomvonal megépítését. A forgalom ugyanis elkerülné őket.
– Úgy vélem – mondta -, hogy a Dalmadiné-féle aláírásgyűjtés azért indult el, mert a polgármester megtévesztette az embereket. Mi ugyanis sosem akartuk, hogy a község főutcájára tereljék a forgalmat, de azt sem, hogy az Élővíz csatorna mellett épüljön 4 milliárdért az elkerülőút. Itt húzódik ugyanis a község ivóvízbázisa, s félünk az esetleges környezetszennyezéstől – mondta Trembeczki Károly. A volt képviselő hozzátette: további lépéseket fontolgatnak ez ügyben, azaz megpróbálják meggyőzni a Dalmadiné íveit aláírókat arról, hogy álljanak melléjük, s együtt tiltakozzanak az Élővíz csatorna melletti nyomsáv miatt.
 
Egyébként jelenleg, ha Nagylak és Magyarcsanád közt baleset történik, vagy óriási az átkelőhöz irányuló forgalom, akkor a Románia felől érkező kamionokat a Nyárfa és Pacsirta sorra terelik, hogy azok Kövegy-Csanádpalota felé érjék el a Makó alatti körforgalmi csomópontot, hogy onnan a makói elkerülőúton át érjék el a járművek az M43-ast. Az ilyenkor a sztráda felől érkezők a szokásos útvonalon, Apátfalván és Magyarcsanádon átdübörögve érik el a nagylaki határátkelőt.
A 4 milliárdért építendő elkerülőútnak 5 nyomvonalát is megtervezték az Utiber szakemberei, ám az illetékes minisztériumok és szakhatóságok szakemberei arra jutottak, hogy ezek közül 4 természetvédelmi területet érintene, így azok nem jöhetnek szóba.