quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 18. szerda
  -  Arnold, Levente
Makó

Száz nagylakinak nem tetszik az elkerülőút nyomvonala

2014. július 17.


Korom András – Nagylak

– Elértéktelenednek a házaink, a kamionok ott dudálnak majd az ablakunk alatt, ráadásul a tervezett zajvédőfal sem ér majd semmit, nem óv meg bennünket a forgalom terhétől – panaszolták többen is a ma délután a nagylaki Rózsa sor végén tartott közmeghallgatáson.

Gyarmati András polgármester bevezetőként elmondta, már 2006-ban meghívták Szarvasra egy megbeszélésre az elkerülő úttal kapcsolatban, melyen a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. és a tervező Utiber szakemberei mellett, a környezet- és természetvédők is részt vettek. Majd 3-4 év csend következett ez ügyben.

Gyarmati András polgármester szerint az elkerülőút ügye 2006-ban kezdődött.

Az elkerülő megépítését az idén jelentette be Lázár János, még államtitkárként, majd a legutóbbi rendkívüli testületi ülésen már országgyűlési képviselőként erősítette meg mindezt még egyszer. Ugyanis bár elkészül az M43-as Makótól az országhatárig tartó szakasza, de a román partner a saját sztrádájával késésben van, ráadásul bizonytalan, hogy a szomszédos ország mikor lesz a schengeni tag, azaz mikor szűnik meg a határellenőrzés. Ezért a kamionok nem használnák a sztráda készülő szakaszát, hiszen az a semmiben érne véget Nagylaknál. Ezen a helyzeten segít az elkerülő út.

Kardos Gábor, a NIF műszaki igazgatója szakmai érveket hangoztatott.

Kardos Gábor, a NIF Zrt. műszaki igazgatója ismertette a már elfogadott tervet az érdeklődő nagylakiakkal. Elmondta, hogy a csanádpalotai elágazástól a határvonalat jelentő élővíz csatorna felől építendő elkerülő út a különböző engedélyezési eljárások után 2017 végére épülhet meg. A románok vállalták, hogy az M43-as folytatását a romániai oldalon is befejezik, építenek azon egy határállomást is, de azt nem vállalják, hogy ott az élőállatokat és a veszélyes anyagokat szállító járműveket beengedik. Ez a napi 2700-2800 kamionból csupán 25-30-at jelent. Ezeket továbbra is a jelenleg is meglévő nagylaki határállomás fogadja majd. Ezek a járművek a majdani elkerülőúton jutnak el ide az M43-asról.

Trembeczky Károly és Kardos Gábor az út térképénél. Hiába győzködték egymást.

Az ötszáz fős kistelepülés mintegy száz lakója azonban azt szeretné, ha az új út nem itt, hanem a Csiga úton épülne meg – ezzel a fórumon leginkább Trembeczky Károly érvelt a szakembereknek. Igaz volt olyan a nagylakiak közül, aki a már elfogadott tervet tartotta jónak. Török János szerint a majdani új nyomvonalon haladó kamionok kipufogógázai az uralkodó szélirány miatt végre nem a falut szennyezik majd.

Trembeczky Károly az érzelmekre is apellált.

Kardos Gábor a NIF. műszaki igazgatója azt mondta az ellenérvekre, hogy kamionforgalom jelenleg csupán 10 lépésre zajlik a Nyárfa sor házainak ablakaitól, az új úton ez a távolság – igaz a település másik végén lévő házaktól – már mintegy 200 méterre fog. Ráadásul a kamionokat kitiltják a faluból, azokat baleset vagy nagy forgalom esetén sem erre azaz  a falut kettészelő Nyárfa sorra, hanem a elkerülő útra terelik.

A nagylakiak jelentős része csak most találkozott a tervekkel.