quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 17. kedd
  -  Laura, Alida
Makó

Éjszakai túrán tárultak fel a makói templom kincsei

2014. június 21.


Oláh Nóra – Makó

Pálfai Zoltán plébános atya köszöntője után egy kisfilm vetítésén keresztül hozták közelebb a jelenlévőkhöz Mária személyét, valamint a templom Szűzanya ábrázolásait, majd a Dr. Mihálka György Városi Vegyeskar kamarakórusának énekével folytatódott a műsor. A csendes, bensőséges jellegű dalok – Kodály: Ó, szép béke, Marenzio-Kerényi: Alkony, Mendelssohn-Bartoldy: Búcsú az erdőtől, Wolf: Ave Maria, illetve az ugyancsak Máriáról szóló Salve Regina – az este hangulatához illettek.

Műsorral is fogadták a vendégeket.

A legismertebb katolikus Mária-ének, a Boldogasszony Anyánk – Szirbikné Baranyi Éva és Hajdúné Siket Márta szólójával – jelentette az átvezetést az emberi hangtól egy másfajta zenei dimenzió felé: a népének dallamára egy orgona improvizáció következett, tisztelendő Tóth Roland orgonaművész előadásában. A hatalmas térbe kiáradó, hol borzongatóan mély, hol tiszta erővel csengő hangzás talán még a lelkiségre kevésbé fogékony hallgatókat is egy magasabb szférába ragadta. Végül régi magyar himnuszunkat, amelynek dallama a 17. században született, a padokban ülők együtt énekelték, orgonakíséret mellett.

Orbán Imre muzeológus ikonográfiai előadásával folytatódott a programok sora, aki a templom – elsősorban az oltár – képeit és szobrait mutatta be, mégpedig nem az esztétika szemszögéből, hanem a mondanivaló tükrében. Az egyházi műalkotások feladata ugyanis nem a díszítés; a szépségnél előbbre való a tanítás.

Orbán Imre a templom képeit és szobrait mutatta be.

A 160 éves főoltárkép azt a jelentőségteljes pillanatot mutatja, mikor Szent István felajánlja Magyarországot Máriának. Kiemelt szerepe van a figyelemvezetésnek: az Istvánra néző angyaltól a Mária felé nyújtott, az országot szimbolizáló koronán keresztül az anyja karján tartott, reá forduló tekintetén át Jézusig. A szimbólum üzenete egyértelmű: a földi ember számára Mária személye jelenti a Jézushoz vezető utat. Töblettartalommal bíró képi jegyek szép számmal találhatók az egyházi művészetben. Ezek közül – egy csoportos interaktív játék segítségével – ötfélét kellett megtalálni a templom képein, szobrain: az erkölcsös életet jelképező liliomot, az ugyancsak az ártatlanságot, illetve a pásztort szimbolizáló bárányt, a mennyország virágát, a rózsát, a kis Jézust, illetve a szentek feje fölött megjelenő dicsfényt, a glóriát.

Az előadások zárásaként ismét a muzsikára fókuszált a figyelem: a templom férfi ének- és zenekara három közismert könnyűzenei dallal örvendeztette meg a zenekedvelőket, hegedűn közreműködött Majoros Ildikó.

A második programszakaszban aztán előkerülhettek a zseblámpák, hiszen a kíváncsi látogatók átsétálhattak a plébániára, és megtekinthették többek között Mindszenty bíboros egykori szobáját, a száz esztendős irodát, a nagyebédlőben kiállított régi képeket, könyveket és liturgikus ruhákat. A sejtelmes fényben ezek a régi tárgyak szinte valóban életre keltek, s kis időre „jelenközelbe” hozták a régmúltat…

További képek a programtól és a túráról: (Fotó: Baranyi Katalin)