quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 19. csütörtök
  -  Gyárfás
Makó

Organikus vonalhullámok, építészeti elemek – rálátás egy művészpályára

2014. május 17.


Oláh Nóra – Makó

Karsai Ildikó pályája tulajdonképpen „genetikailag determinált” volt, hiszen szüleitől kapta örökségül-útravalóul a tehetséget, a kreativitást, a művészet inspiráló közelségét. Így jóformán egyenes út vezetett a Tömörkény István Művészeti Szakközépiskola, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola és a Magyar Képzőművészeti Főiskola falai közé, többek között olyan mesterek iránymutatásával, mint Szalay Ferenc, Fritz Mihály, Lelkes István, Dér István és Szatmári Gyöngyi.

Alkotói életútja a folyamatos befogadásról és az ismeretek felhasználásáról szól; ez az állandó megújulási képesség és mindenre fogékony érzékenysége teszik vérbeli művésszé.

Sokoldalúsága többféleképpen is megnyilvánul. Egyrészt a technikai megoldások terén, hiszen az egyedi, fekete-fehér vagy majdhogynem-monokróm tus- és a finom színvilágú ceruzarajzokon kívül sokszorosító grafikai eljárások, a rézkarc és az offset is megjelennek műveiben. Ugyanakkor alkotói törekvéseire éppúgy jellemző ez a termékeny többarcúság. Az autonóm grafika mellett – mely egyre igényesebb formában van jelen Karsai Ildikó művészetében – erőteljes vonalat képez a tervezőgrafikai attitűd. Kiapadhatatlan ötletforrásról árulkodik például a tematikus kiadványok, meghívók arculata, ugyanakkor a leginkább egzakt feladatok is utánozhatatlan egyediséget kapnak a keze alatt.

A képgrafikusi és a tervező grafikusi munkásság harmonikus egységet alkot az eddigi életművében – így az ezt tükröző kiállítás összképében is. Vagyis jól megférnek együtt a természet számtalan jelenségét szimbolizáló, hullámzó organikus ívelések, a láthatatlan erővonalak láthatóvá álmodott finom kivetülései, valamint a nagy fegyelmet, pontosságot és alázatot kívánó szakmai kihívások. Ennek a harmóniának a kulcsa, hogy Ildikó produktív és reproduktív művész is tud lenni egy személyben.

Gondolatiságában is összetett, sokrétű anyag a Rálátás, messze túlmutat a konkrét természeti és építészeti formákon: spiritualitást, szakralitást, etikai kérdéseket, személyes lelkiséget és egyedien alkalmazott beszédes jelképeket tárnak elénk.

Egy művész pályájában külön érték, ha nemcsak alkot (és még esetleg önmagát képviseli a közönség előtt), hanem teljes értékű szervezőként is részt vesz környezete vizuális művészeti életében. Aktív arculattervezője városunknak, a Városház Galéria kiállítás-sorozatában számos alkotónak és csoportnak biztosít bemutatkozási lehetőséget, elkötelezett vezetője a Natura Marosmenti Művésztelepnek. Példaértékűen kitartó gyűjtőmunkával kutatja szülővárosának építészeti emlékeit, ennek köszönhetően, sajátosan lírai „áthangolásban” naptárakon, kiadványokon is napvilágot láthattak ezek az ember-alkotta remekek: homlokzatok, erkélyek, tornyok, oszlopok, épületdíszek. „Makó, a Maros-menti Konstantinápoly” című minikönyve – melyet az azóta elhunyt Novák István főépítésszel közösen készített – méltó reprezentánsa ennek a törekvésnek.

Rálátás – találó cím. Hasonlóan szemléletes, mint a „Szemmagasság”-nak keresztelt korábbi Karsai Ildikó-katalógus. Mindkettő egyfajta összegzés, de a Rálátás már egy magasabb „figyelőállásba”, emelkedettebb nézőpontba vezet, ahonnan nagyobb területet járhat be a szem…