quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 06. 19. csütörtök
  -  Gyárfás
Makó

Makón alaposan meglepték az Operaház nagyköveteit

2014. május 14.


Oláh Nóra – Makó

– A határ a csillagos ég lehet annak, aki kitartóan tanulja és gyakorolja a választott művészeti ágat – kezdte a bemutatót a Bartók iskola egykori növendéke, a Japánban, Kínában és az Egyesült Államokban is fellépő Bátori Éva.

A jelenlévők már megtették az első lépéseket eme cél felé – ezt az a kisfilm is mutatta, amely a Bartók és az Almási épületben folyó sokrétű oktatásról adott átfogó képet, Nagy Árpád klarinétművész, művésztanár narrációjával. A „kis iskola – nagy lélekkel” mottó hátterében a kis iskola a közvetlen, személyes kapcsolatok biztonságot adó közegét, míg a nagy lélek a művészetközpontú nevelés jellemformáló erejét jelentik az itt tanuló gyerekek számára, akik egy világot átfogó, univerzális nyelvezet elsajátítása mellett érzelemgazdagabbá, türelmesebbé és figyelmesebbé válnak.

Ambrus Ákos interaktív előadása a SZIGNUM-ban.

Csonka Zsuzsanna először azt a két híres budapesti helyszínt, az Erkel színházat és az Operaházat mutatta be vetített képek segítségével, amelyek több zenei műfajnak, így az operának és a balettnek is otthont adnak.

A 103 éves, kezdetben 3167, később 2400 fős nézőterével az Erkel Színház évtizedekig a főváros legnagyobb befogadóképességű fedett teátruma volt. 1951-ig önálló intézményként működötmajd a Magyar Állami Operaházhoz csatolták. 1961 és 1962 között felújították, negyvenöt évvel később műszaki okok miatt bezárták. 2013. március 1. óta ismét az Opera „testvéreként” üzemel.

A Operaház 1884. szeptember 27-én, Ferenc József császár jelenlétében (és támogatásának köszönhetően) nyitotta meg kapuit a közönség előtt, eredetileg Magyar Királyi Operaház néven. 1945 óta az intézmény hivatalos neve Magyar Állami Operaház. Megnyitását követően a magyar balettművészet központja lett. A Magyar Állami Operaház balettegyüttese, a Magyar Nemzeti Balett  ma is az ország első számú együttese.

Bátori Éva operaénekes a SZIGNUM diákjai közt. Fotó: SZIGNUM

Az épületek bemutatása után a jelenlévők egy igazi balettklasszikusból is ízelítőt kaphattak: a halhatatlan Grimm-mese, a Hófehérke Kocsák Tibor zeneszerző és ifj. Harangozó Gyula koreográfus jóvoltából került színpadra. A darab részleteinek vetítése közben Csonka Zsuzsanna felhívta a figyelmet arra, hogy egy-egy ilyen adaptáció igazi összművészeti alkotás, hiszen az ének, a zene, a tánc, a színjátszás, valamint az irodalom, a film- és a képzőművészet több ágának együttes munkája szükséges hozzá. Kitért arra is, hogy milyen alapfeltételek kellenek ahhoz, hogy valaki balettművésszé válhasson, valamint megtanított néhány szakkifejezést (érdekesség: a zene szaknyelve az olasz, míg a baletté a francia).

A Bartók diákjai közös énekkel lepték meg az operaénekeseket. Fotó: Bárdi Andrea

A bartókos diákok két fordulóban vehettek részt az opera és a balett műfaját ismertető előadáson, a második végén még egy meglepetés-produkcióra is sor került: egy diák részletet énekelt az Elizabeth-ből, majd a program közös énekléssel zárult.