quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 09. 10. szerda
  -  Nikolett, Hunor
Makó

Tengelytörő utak maradnak a makói csatornázók után

2013. október 31.


Korom András – Makó

– Rettenetes munkát végeznek, azaz pocsék állapotban maradnak az utcák. Nem értem, hogy például miért kellett minden ház előtt átvágni az utcát, hogy a gerincvezeték csonkja – például a gerizdesi Nyizsnyay utcán – a portákig érjen, miért nem lehetett egyszerűen átfúrni az úttest alatt? – sorolta kifogásait a makói Kiss Dávid. Véleményével nincs egyedül. Igaz többen is elmondták, hogy a kivitelezőkkel, azaz a csatornázást végző brigádokkal ugyan szót értettek, ám mégis járhatatlan utak maradtak utánuk.

– Hiába tömték meg a felvágott utat, ahogy tették azt például a Hollósi Kornélia utcán, kerékpárral nagyon figyelni kell, hol teker az ember. Autóban ülve pedig rettenetes élmény az áthaladás. Addig míg nem jön szembe senki, meg lehet közölni a feltört útburkolatot, de ilyen csak ritkán van – panaszolta Laczi Béla.

A Hollósi Kornélia utca legfeljebb csak kerékpárral járható.

A panaszok itt nem értek végig, sokan kifogásolták a váratlanul lezárt, de ezt KRESZ-táblákkal csak napok múlva jelzett utcákra, arra, hogy nem könnyű az egyik várorészből a másikba elautózni vagy -motorozni, annyi kerülőt kell tenni.
– Még a 43-as felét is megsemmisítették, a Lidl-től a Pennyig hónapokon keresztül csak úgy lehetett   Szeged felől bejönni a városba, hogy a szemközti sávban haladtak a járművek, mert a sajátjukon 20-szal sem lehetett menni a rosszul visszatöltött, majd szinte azonnal megsüllyed árkok felett – tette hozzá. (A 43-as főutat azóta a felbontott sáv teljes újraaszfaltozásával állította helyre a Magyar Közút Zrt.)

Huppanó a gimnázium sarkánál. Télen sáros volt, most csak poros.

Akadt azonban olyan helybéli is, aki az ürömben némi örömöt is talált: – Mióta a Kálvária utcát majd minden kereszteződésnél félig,vagy majdnem teljesen átvágták, majd huppanósra visszatöltötték, legalább megszűntek az itt rendszeresen megrendezett illegális motor-, és autóversenyek. Nem csodálom, mert egy időszakban csak épp át lehetett gurulni ezeken a részeken, de az autósok inkább az út épen maradt keskeny sávjára hajtottak. Azaz alaposan lelassult a kórház felé, vagy onnét Újváros fele haladó forgalom – mondta az egyik Kálvária utcai lakó.

Az egyik Kálvária utcai ideiglenes javítás. Porzik és huppan.

A csatornázás utáni utak állapotára egyébként rengeteg panasz jutott el szerkesztőségünkhöz is.
Sőt ezen a facebookos oldalon is alaposan megmondják a magukét a makóiak.

A kialakult helyzettel többször is foglalkozott a a helyi képviselő-testület is, igaz Buzás Péter polgármester minden alkalommal azt mondta az ez ügyben elszólalni kívánó képviselőknek, hogy a konkrét panaszokat ne az ülésen tegyék szóvá, hanem azt jelezzék a városháza műszaki irodájának, vagy Ortutay Miklósnak, a csatornázás projektmenedzserének.
A szerdai testületi ülésen elhangzott, hogy csak ott lesz teljes helyreállítás, ahol az utcák hosszirányban vágták fel, azaz itt újra aszfaltozzák az egészet. Ilyet kap a város 22 fő gyűjtőútja, melyeken a legnagyobb forgalom halad.  Ahol azonban – s jellemzően ebből van több – csak keresztben vágták fel az úttestet, ott csak az átvágást foltozzák ki. Az utak nagy részét olyan géppel állítják helyre, melyek lépésben haladva előbb felszedi és bedarálják a meglévő aszfaltréteget, majd azt némi adalékkal keverve újra visszajuttatja az úttestre. (Több utcát már előkészítették erre azzal, hogy 4-5 centiméternyi homokkal szórták fel.) Kiderült, hohgy a temetők környékén fehér törmelékkel próbálták járhatóvá tenni az úttest felbontott vagy átvágáott részeit.

Itt egyszerre csak elfogyott a burkolat.

Az is elhangzott, hogy havonta tartanak a csatornázással kapcsolatban megbeszéléseket a kivitelezővel, mely ezek előtt rohamtempóban próbálja elhárítani a hibákat. Teszi ezt azután, hogy  az önkormányzat már begígérte, hogy ha a kivitelező nem teszi ezt meg, akkor a helyreállítás megrendeli és elvégezteti helyette a város, ám a számlát meg is küldi a fő kivitelező Közgép Zrt-nek. Az is kiderült, hogy a kivitelezőnek kötelessége, hogy a felbontott bejárókat úgy állítsa helyre, hogy azokról döccenő mentesen lehessen kijutni a útra.

Szórják a felszabdalt útra a fehér töltőanyagot.

Ortutay Miklós elmondta: a 22 városi főgyűjtőút aszfaltozását a kivitelező ígérete szerint még az idén elvégzik, de a záróréteget csak jövőre húzzák rá ezekre.
A jövőre befejeződő csatornázás zárása lesz a többi többi út helyreállítása, de ahol keresztbe vágták át az utcákat, ott semmi sem garantálja, hogy a foltozások nem süllyednek meg, s nem lesz ismét huppanós az úttest. Ugyanis ez volt a tapasztalat megye más, korábban csatornázott településein.