quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 04. kedd
  -  Kázmér
Makó

Épp csak gurul az autóipar Makón

2013. április 18.


 

Rózsa Virág – Makó
„Történelmi mélypontra csökkent a forgalomba helyezett autók száma az Európai Unióban” – nyilatkozta egy hónappal ezelőtt az ACEA, az autógyártó vállalatok európai szervezete. Az új autó eladások csökkenése ellenére sem lendült fel a használt gépjárművek javítása. Az iparág visszaesése helyben is érezhető már évek óta, mint az kiderült két makói szakember tapasztalataiból.

– Nagyon kevés a munka, aki teheti, leteszi az autót és inkább biciklivel közlekedik – nyilatkozta Kúsz Pálné, az egyik makói autóvillamossági szerviz munkatársa. Az iparágban bekövetkezett változások, továbbá a helyi körülmények is megnehezítik a fennmaradást. – A korábban luxusnak számító riasztóbeépítést, ablakemelőt is kérték az ügyfelek, ez manapság alapnak számít az új autókban. A városban a csatornázás miatt is inkább bicikliznek az emberek, mert nehéz kiállni a gépjárművekkel a felbolygatott utcákban – mondta.

A járműtulajdonosok próbálják kihúzni a szervízidőszakokat, gyenge minőségű, olcsó alkatrészekkel szeretnék inkább javíttatni az autójukat – számolt be tapasztalatairól Rozsnyai Sándor, az egyik makói autószerelő műhely és szerviz tulajdonosa. – Nagyon nehéz, hogy mindkét igénynek megfeleljen a szakember. Egyrészt szerelőként figyelembe kell venni a biztonságot, a tartósságot, és a megbízhatóságot. Az ügyfél oldaláról nézve pedig az alacsony árat. A mai autóknál olyan követelményeket kell betartani, még a kenőanyagnál is olyan minőséget kell biztosítani, amelyek nélkül a kocsi károsodhat. Ez az egyik legnyomósabb ok, ami bizonyítja, hogy mennyire változott a válság óta az autójavítás.

Rozsnyai Sándor szerint az autótulajdonosok gyenge minőségű, olcsó alkatrészeket igényelnek.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete márciusban tett nyilatkozatában felhozott egy másik lényeges iparági problémát. „A szakma 2008 óta lecsökkent létszámú legális szereplőinek hosszabb távon súlyos problémát jelenthet a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű piac fennmaradása.” A kereskedelmi és javítói szektorban is jelen vannak a feketegazdaság szereplői.
Makón is évek óta működnek a „fekete” autószerelő műhelyek.

A legális szervízekben a biztonságot, tartósságot, és megbízhatóságot is garantálják. (A szerző felvételei.)

– A válság még jobban elmélyítette a helyzetet. A mostani autóknak szerkezeti részei, elektronikája olyan felkészültséget és technikai hátteret kíván, amit nem lehet egy egyszerű sima, garázsműhelyben megcsinálni – mondta a szakember. Rozsnyai Sándor szerint a nem hivatalos műhelyek miatt nagyon nyomottak az árak a hivatalos szervizekben, ahol nemcsak az adókat, a rezsit, a fejlesztést, a mérőeszközök kalibrációját, és a szakember továbbképzést kell kitermelni, de az autófelügyelet követelményeinek is meg kell felelni.