Épp csak gurul az autóipar Makón

Rózsa Virág – Makó
„Történelmi mélypontra csökkent a forgalomba helyezett autók száma az Európai Unióban” – nyilatkozta egy hónappal ezelőtt az ACEA, az autógyártó vállalatok európai szervezete. Az új autó eladások csökkenése ellenére sem lendült fel a használt gépjárművek javítása. Az iparág visszaesése helyben is érezhető már évek óta, mint az kiderült két makói szakember tapasztalataiból.
– Nagyon kevés a munka, aki teheti, leteszi az autót és inkább biciklivel közlekedik – nyilatkozta Kúsz Pálné, az egyik makói autóvillamossági szerviz munkatársa. Az iparágban bekövetkezett változások, továbbá a helyi körülmények is megnehezítik a fennmaradást. – A korábban luxusnak számító riasztóbeépítést, ablakemelőt is kérték az ügyfelek, ez manapság alapnak számít az új autókban. A városban a csatornázás miatt is inkább bicikliznek az emberek, mert nehéz kiállni a gépjárművekkel a felbolygatott utcákban – mondta.
A járműtulajdonosok próbálják kihúzni a szervízidőszakokat, gyenge minőségű, olcsó alkatrészekkel szeretnék inkább javíttatni az autójukat – számolt be tapasztalatairól Rozsnyai Sándor, az egyik makói autószerelő műhely és szerviz tulajdonosa. – Nagyon nehéz, hogy mindkét igénynek megfeleljen a szakember. Egyrészt szerelőként figyelembe kell venni a biztonságot, a tartósságot, és a megbízhatóságot. Az ügyfél oldaláról nézve pedig az alacsony árat. A mai autóknál olyan követelményeket kell betartani, még a kenőanyagnál is olyan minőséget kell biztosítani, amelyek nélkül a kocsi károsodhat. Ez az egyik legnyomósabb ok, ami bizonyítja, hogy mennyire változott a válság óta az autójavítás.
Rozsnyai Sándor szerint az autótulajdonosok gyenge minőségű, olcsó alkatrészeket igényelnek.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete márciusban tett nyilatkozatában felhozott egy másik lényeges iparági problémát. „A szakma 2008 óta lecsökkent létszámú legális szereplőinek hosszabb távon súlyos problémát jelenthet a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű piac fennmaradása.” A kereskedelmi és javítói szektorban is jelen vannak a feketegazdaság szereplői.
Makón is évek óta működnek a „fekete” autószerelő műhelyek.
A legális szervízekben a biztonságot, tartósságot, és megbízhatóságot is garantálják. (A szerző felvételei.)
– A válság még jobban elmélyítette a helyzetet. A mostani autóknak szerkezeti részei, elektronikája olyan felkészültséget és technikai hátteret kíván, amit nem lehet egy egyszerű sima, garázsműhelyben megcsinálni – mondta a szakember. Rozsnyai Sándor szerint a nem hivatalos műhelyek miatt nagyon nyomottak az árak a hivatalos szervizekben, ahol nemcsak az adókat, a rezsit, a fejlesztést, a mérőeszközök kalibrációját, és a szakember továbbképzést kell kitermelni, de az autófelügyelet követelményeinek is meg kell felelni.