Amerikába kerültek a JAG-os diákok képei

Rózsa Virág – Makó
Amerikába került ki az egykori makói Csanád Vezér Gimnáziumban 1944-ben érettségizett Majtinszky István. Fia, Jean-Paul Maitinsky nemrégiben együttműködést kezdeményezett a József Attila Gimnázium és az amerikai Massachusetts állambeli Springfield város Van Sickle Middle School között. A makói gimnázium két tanára, Kocsisné Maráczi Margit és Charles Richard Marshall vette kézbe az „Identitás portré” elnevezésű projekt lebonyolítását.
Majtinszky István, a ’44-es tablón.
– A gyerekek először meglepődtek. Nem győztem magyarázni. Egy hatodikos nem nagyon tudja mit jelent ez az identitás kifejezés – mesélte Kocsisné Maráczi Margit rajz, mozgóképkultúra és médiaismeretek, földrajz szakos tanár. – Az identitás portré tág fogalom. Kifejezheti, hogy hogyan kötődik az országához, a városához, saját magával hogyan azonosul, milyen hobbijai vannak, mi az amit szeret. Zsírkrétával, temperával, kollázzsal, mindenféle technikával elkészítették az alkotásokat. Elég színes lett a paletta. Egy szöveget kellett még írniuk mellé angolul, hogy azonosuljanak a dologgal, ne csak valamit rajzoljanak, hanem tudatosan alkossanak – tette hozzá.
– A nyelv is nagyon fontos a kulturális kapcsolatok szempontjából, de általában az a tapasztalat, hogy a többi nemzetközi kapcsolatunknak is fontos alapja a képzőművészet, mert ez egy olyan nemzetközi nyelv, amelyet mindenképpen megértenek. Egy olyan közös kifejező eszköz, amelyen keresztül egymással beszélni tudnak a gyerekek.
Összesen 53 darab A3-as képet küldtek el Amerikába még a tavaszi szünet előtt. A rajzok postázását a szülők anyagi támogatásával oldották meg. Az amerikai gyerekek is elpostázták portréikat, így kölcsönösen megajándékozva egymást.
Alkotás közben a JAG-os diákok (Fotó: József Attila Gimnázium)
Charles Richard Marshall a gimnázium angol anyanyelvi lektora, folyamatosan tartja a kapcsolatot az amerikai partnerekkel, akik a Van Sickle Middle Iskolában állandó kiállítást szeretnének rendezni a makói diákok munkáiból. Miután megérkeznek a rajzok, a résztvevő diákok megtekintik a beérkezett alkotásokat, átgondolják, hogy a másik fél hogyan dolgozta fel a témát és mennyire tetszettek nekik a rajzok. Visszajelezhetnek és így akár elkezdődhet egy levelezés is egy-egy amerikai diákkal.