quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 03. 01. szombat
  -  Albin
Makó

Kopasz embernek is hajmeresztő a makói csatornaépítés

2013. március 02.


Korom András-Makó

– Kopasz embernek is hajmeresztő, amit itt történik! Igaz, a mélyépítéssel mindig felfordulás jár. Na de ekkora? – mutatta az egyik járókelő a Szent Lőrinc utcai helyzetet, ahol valóságos sárfolyamot dagasztottak a csatornaépítők járművei. Hozzátette: úgy érzi, a szegény makóiakat az ág is húzza.

Nem különb a helyzet az Új utcán és a környékén is, igaz az előbbiben az utóbbi napokban nagy erőkkel dolgoztak, hogy legalább ki és be lehessen járni. Mert az utóbbi időben nem lehetett, megfeneklettek benne a járművek – állítják az itt élők.

 

 

Az Új utca. Csak gumicsízmában járható.

 

A makói szennyvízcsatorna-hálózat bővítésének utolsó ütemét jelenti majd a Honvéd városrész, mely szűk utcáit bizonyára le-le kell majd zárni a kivitelezés idejére. Ám akinek a város más részén van dolga, az is bele-belebotlik a mélyépítő brigádokba. Mi a hét közepén a vasútállomás környékén kerülgettük a talicskával az út szélén álldogáló, vagy éppen a vastag aszfaltból csákánnyal szikrákat csiholó munkásokat. Ahol az akkori nagy esőben kézi erővel láttak munkának, ott szemlátomást nem nagyon haladtak. Ahol géppel, ott már valamivel jobban ment a munka.

Mint azt Ortutay Miklós, a szennyvízprojekt menedzsere a héten zajlott lakossági fórumokon elmondta a cél, hogy a város 25 százalékos csatornázottságát jövő szeptember 17-re 100 százalékosra növeljék. A belváros és a lakótelepek kivételével ugyanis másutt hiányzott ez a közmű. A tavaly kezdődött munkálatok során többek közt 400 kilométernyi csatornát fektetnek le és 34 átemelőt építenek. Modernizálják és bővítik is a város szennyvíztisztítóját, ez jelenleg napi 30 ezer ember szennyvizét tudja kezelni, a bővítés után már 52 ezer 500 emberét.

 

 

Tömörítik a feltöltött munkaárkot. Ezt gyorsan kiszántják az autósok.

 

A projektmenedzsere elmondta, hogy a kivitelezők nem állnak jól. Olyannyira nem, hogy még az előző esztendőben a városnak a pályázatot kiíró Nemzeti Fejlesztési Ügynökség segítségét kellett kérnie. Eddig a gravitációs főgyűjtők 46 százaléka, a nyomottak fele készült el, a gravitációs gerinchálózatnak azonban csak a negyed, míg a nyomotténak csak 11 százaléka. 24 brigád helyett hamarosan 60 dolgozik majd a városban.

 

 

A csatornázás jelenlegi állása grafikonon az újvárosi lakossági fórumon.

 

A munkálatokból a makóiak jó részének eddig csak a bosszúság jutott eddig, hiszen a kivitelezők sokszor önerőből készült, jó minőségű utakat vágtak át, tettek tönkre, s úgy hagyták maguk mögött a betemetett munkaárkokat, hogy azokból a járművek a mostani sáros időben egyszerűen kiverték a sarat és az oda tömörített kavicsot, követ. Főleg a kórház, a Kelemen László utcák, a piac és a vasútállomás környékén élők tapasztalhatták meg mindezt, s panaszolták is el.

 

 

A kitermelt föld a Hédervári utcán, a temető mellett. Szép lassan sárral borít el mindent.

 

Buzás Péter polgármester már több fórumon és testületi ülésen is elmondta, hogy az uniós támogatás nem terjed ki az utcák újraaszfaltozására.

Igaz, ahol csak lehet, a mélyépítő brigádok a gerincvezetéket nem az úttest feltörésével, az alatt építik ki, hanem az út mellett viszik el. A házak bekötésekor csak ott törik fel az aszfaltot, ahol – a mélyben rejlő más közművek miatt – nem lehet átfúrni a gerincvezeték és a túloldal közt az út alatt.

Viszont vége annak a gyakorlatnak, hogy sok helyen a kitermelt földet egyszerűen az utca szélére halmozták fel a kivitelezők, megkapták ugyanis az engedélyt, hogy azt elszállítsák, s a városon kívül rakják le.

 

 

Számos helyen csak az utca egyik fele járható. Vagy az sem végig. A szerző felvételei.

 

A csatornaépítés nehezén azonban még koránt sincsenek túl a makóik. Most a sárral, ha száraz idő lezs pedig majd a szállongó porral kell majd megküzdeniük – ahogy történt ez már a megye más városaiban a hasonló munkálatot idején. Igaz, ez csöppet sem vigasztalja majd hagymaváros lakóit.

Az érintett területeken egyébként rendszeresen tartanak utcafórumokat, hogy az ott élők első kézből informálódjanak a munkák állásáról.