Mágoriné a hagymafeldolgozóról és helyi politikai befolyásáról

Korom András-Makó
– Hogy áll a makói hagymatermelés fellendítésével kapcsolatos választási ígérete? – kérdeztem Mágori Józsefné országgyűlési képviselőtől.
– A választási programom egyik fontos ígérete volt a makói hagymatermelés fellendítése. Mégpedig úgy, hogy hagymaszövetkezetet létesítünk és hagymafeldolgozó épüljön Makóra. Ennek nagy lökést adott, a városba települt Givaudan Hungary Kft., mely évente 1000 tonna hagymát dolgoz fel. Én a hagymaszövetkezettel kapcsolatban beadtam mindenféle elvárt okmányt a szakminisztériumba, így azt a szándéknyilatkozatot is, melyben 45 makói termelő és 5 helyi cég ígéri, hogy tagja lesz a leendő hagymaszövetkezetnek. Idén szeptemberben elkészült az ezzel kapcsolatos előterjesztés, melyet a miniszteri értekezleten ismertettek. Az ügy pillanatnyilag döntés előtt áll.
– Az öntözéses gazdálkodás fejlesztése viszont jelenleg is folyik…
– Egy uniós program keretében most folynak a gazdák közti egyeztetések ebben az ügyben. Az unió arra kíváncsi, hogy a gazdák mennyire hajlandóak egymással olyan megállapodásokat kötni, hogy az öntözés fejlesztéséhez szükséges csatornázás ne kisajátítással történjen. A jövőben ugyanis a földek 7-10 százalékát kell majd kivonni művelés alól. Azt szeretnénk, ha ez azokat a területeket érintené, melyek egyébként is alkalmatlanok folyamatos művelésre. Ezeket lehetne felhasználni víztározók, öntözőcsatornák építéséhez. Ehhez azonban meg kell tudniuk egyezniük a gazdáknak egymással, hogy a kivonás mindenkit érintsen valahogy, de a jó termőföldek mégis megmaradjanak. Makón és térségében mérik fel ezt a szándékot, ehhez alakítják majd az uniós és a magyar szabályozást is, ez ezért mintaprojekt.
– Mi a helyzet az elkerülő úttal?
– Bár készen áll a Temesvár-Arad autópálya, ennek ellenére Kiszombor felől a nagy forgalom tényleg Makóra zúdul. A makói észak-nyugati elkerülő út tervezési díjára az állam 60 millió forintot biztosított, melyből 28 milliót felhasználtak. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkártól tudom, hogy a maradék összeget a makói-királyhegyesi út felújításának keretébe rakták át.
– Országgyűlési képviselőként mennyire tud beleszólni a makói várospolitikába? A polgármester többször is azt mondta: Ön irányítja telefonon az ellenzéki képviselőket…
– Olyan szinten, ahogy szeretnék, képtelen vagyok, ugyanis Buzás Péter polgármester meglátásom szerint különböző módon befolyásolja a helyi képviselő-testület mindegyik részét. Állatorvosi lóként jelzi ezt a makói kórház sorsa körüli habverés. Én az integráció során megpróbáltam a legjobbat kihozni Makó számára, elmentem mindenféle fórumra, a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézethez, az illetékes államtitkárhoz is. Figyelemmel kísértem a kórházi integrációt és folyamatosan tettem javaslatokat az ügyben. Remélem, hogy a makói és a vásárhelyi kórházak integrációja minőségi javulást jelent majd a helyi kórházban. Erőfeszítéseim ellenére a makói képviselő-testület Fidesz frakciójában Sánta Sándor képviselő úr azt a kását fújta, melyet Buzás Péter főzött. Az előző ciklusban Orbán Imrével markánsabban képviseltük a polgári értékeket, s próbáltunk azok mellett érvelni. Ebben a ciklusban viszont képtelen vagyok befolyásolni a helyi politikai erőket. A polgármester úr, úgy látom, egzisztenciális kérdésekkel sakkban tudja tartani a népet. Ezért nem tudom befolyásolni a fideszes képviselők munkáját. valóban azzal támad, pedig én vagyok a Fidesz városi vezetője, s ez a feladatom – mondta Mágori Józsefné.